Elin
    Hej!!

    Jag planerar att börja studera till hösten och vill plugga ekonomi. Vad är skillnaden mellan ekonomi kandidatprogrammet i Lund och civilekonom i tex Växjö eller Linköping? Vilken utbildning är bredast och mest eftertraktad av arbetsgivare? Om jag väljer ekonomi i Lund planerar jag att läsa en master vilket blir 5år totalt.

    Om jag väljer att läsa civilekonom, är det möjligt att ta ut en kandidatexamen efter 3år och sedan en civilekonom examen efter 4år? Kan man läsa en master efter man tagit ut sin civilekonom examen?

    Hoppas ni kan svara på mina frågor!
    Mvh
    Elin

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Elin,

    kandidatprogrammet är 3 år på heltid och civilekonom är 4 år på heltid. Utbildningarnas innehåll och reglerna kring utbildningar kan ändras.

    För din del blir det aktuellt med att söka vidare efter grundutbildning i ekonomi - till magister eller master först om 3 år. På tre år kan reglerna ändras. Jag kan därför inte svara i detalj på hur det blir om 3 år...

    Mitt råd är att du

    1. läser noga på vad som står på de olika utbildningarnas hemsidor

    2. tar kontakt med studievägledare och programansvariga på de utbildningar som du är intresserad av

    3. se https://civilekonomerna.se/ - ta också kontakt med dem och be om råd.

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA