Georg
    Hej!

    Gör det någon skillnad om jag skulle ha F eller streck i ett ämne från gymnasiet när jag söker komvux? Har jag rätt att läsa om kursen om jag har streck eller innebär båda att jag enbart kan pröva upp betyget i ett ämne?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Georg,

    du har aIItid rätt att söka tiII Komvux. Sedan är det komvux som prioriterar på oIika sätt. "Streck" och F betyg "hamnar" nästan aIItid i samma "box", dvs det är samma prioritet på dem. Du kan få pIats att Iäsa på komvux. Men vid resursbrist kan det tyvärr också bIi besked "pIatsbrist". I så faII kan du söka tiII nästa antagningsomgång.

    Vid Prövningar kan kommunen befria från avgiften /som för närvarande är på 500 kr/ och ofta stäIIs det i så faII kravet på att man har betyget F i Kursen; och i annat faII måste man betaIa prövningsavgift (men det där med "avgiftsbefrieIse" är det varje kommun som sjäIva bestämmer hur regIerna ser ut).

    Sök tiII Komvux & vi håIIer tummarna!

    Om du inte får pIats, anmäI dig tiII Prövning.

    Bästa häIsningar

    ANNA

    • : Hej! Tack för svar, vet dock inte om det var exakt svar på min fråga som jag tänkt den.
    • : Så för att tala helt klarspråk: Jag har F i Matematik 3. Som jag förstått det så får du inte läsa om kurser i vilka du har betyg. I.e. för min del Matematik 3 eftersom F är ett betyg. Därför undrar jag om det i det specifika fallet skulle vara bättre om jag fått streck i Matte 3 så att jag kunde läsa om kursen, för det var några år sedan och att plugga upp allt själv för att försöka pröva upp betyget känns som ett företag ämnat för misslyckande. Därför undrar jag över mina rättigheter utifall jag ska gå till min gamla skola och överklaga det betyg jag fick.
    • Liselotte : Komvux i varje kommun sätter upp diverse "egna prioriteringar", pga de har ont om pengar i budgeten. Du kan som studerande inte bestämma om du får "streck", F ... det är läraren som bestämmer. Om det finns "betygsunderlag" /och det brukar det finnas när ca hälften av kursen har gått och om den studerande inte hoppat av innan dess/ - då måste läraren enl reglerna sätta "betyg" och som du mycket riktigt skriver är F också "ett betyg".
    • Liselotte : Tillbaka till din ursprungliga ? - om det bättre med F eller "streck" och om du har rätt att läsa om en gymnasial kurs. Svar: gymnasieutbildning är inte en obligatorisk /grundskola är det/ och därför har man inte Rätt till att läsa på gymnasiet. Det är en möjlighet som finns som tur är ganska ofta, men inte alltid. Därför kan man inte uttala sig om "rätt" att läsa gymnasiala kurser på komvux över huvudet taget. Komvux måste ge plats på grundskolekurser för dem som saknar grundskolekompetens. Sedan om det finns pengar kvar i budgeten försöker komvux även ta in på gymnasiala kurser och här är det ingen större skillnad om man har F eller "streck". Kan vara lite "bättre" om kursen över huvudet taget inte ingick i din tidigare utbildning. Detta pga då hade du inte "någon chans förut" att läsa den och då är man lite högre prioriterad i de flesta kommuner, är vår erfarenhet. Men pengarna kan ta slut i komvux budget & då kanske ingen som läste på gymnasiet förut kommer in under ett visst år. Man har alltid rätt att söka till KomVux men om man blir antagen, beror mest på hur budget läge ser ut för just det kalenderåret.
    Läs alla kommentarer