Sarvnaz
    Hej
    Jag undrar går det att läsa basmedicin ( Yrkesutbildning) och sen försätta till medicin?
    • Ludmila : Menar du en kurs på komvux? eller någonannanstans? Du får gärna skicka en länk till info om vilken kurs du menar.
    • : https://www.studentum.se/skola/arcanumskolan/basmedicin-1-3-ar-248556
    • Julia : Tack för länken. Första gång jag hör om den utb. Vet inte alls vad den går ut på. I slutet får man diplom och utbildningsbevis. Men frågan är vad ska man göra med diplomet och beviset? Vilket jobb kan man få? Den frågan kan vi inte svara på. Fråga de på den utbildningen om någon av deras tidigare elever fick ngt. jobb och i så fall vilket jobb de fick.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sarvnaz,

    jag undrar vad ditt mål är? Vad vill du få för ett yrke "till slut"?

    ang. Basmedicin, så är det kanske någon utbildning på en privat skola. Det finns ingen gymnasial kurs som heter "basmedicin" i alla fall.

    Du vill sedan fortsätta till "medicin". Var vill du läsa "medicin" och varför? Vad vill du bli?

    Om du inte vill eller kan svara på mina frågor, råder jag dig att du frågar på den skola som ger kurser "basmedicin" och "medicin" - för att jag ej kan svara på en fråga om jag inte förstår vad som dt frågas efter.

    Vänligen

    Julia SYV

    Tack för att du skickade en länk till info om utb., som du syftade på i din fråga. Det är en av de >>>Privata utbildningar. Privata utbildningar kan vara jättebra eller i princip värdelösa. Det får man bestämma själv. Vi vet inte. Du får säkert en hel kunskaper och det är ju bra i så fall. Vad du ska använda deras diplom och utbildningbevis till - är upp till dig. Någon behörighet till medicinska utbildningar på svenska högskolor/universitet - ger inte den utbildningen.

    • : Hej Julia
    • : jag vill studera medicin men mina betyg är inte tillräckligt bra tänkte kanske jag kan ta den här kursen och sen försätta inom medicin eftersom helst jag vill inte lämna sverige för att plugga medicin då tänkte kanske det är en alternative
    • Julia : Att bli läkare i Sverige kan man inte på annat sätt än genom att komma in på läkarprogrammet. Den utbildning du hittade ger inga formella fördelar vid ansökan till läkarprogrammet.... men om du söker inom Alternativ Antagning på Karolinska, så deltar man i en Intervju... så kanske någon liten fördel där kan man få... svårt att säga. Kanske ger det en liten fördel i så fall.