SYV

    Hej SYV! Jag funderar över hur man på ett pedagogiskt sätt kan förklara skillnaden mellan de olika inriktningarna på IM. Har ni ett förslag? Skillnaden är ibland svår för föräldrar att greppa. Programinriktat val innebär att man går på programmet. Innebär det då att man tar examen samtidigt som klasskompisarna? Hur går det till att plugga upp det kärnämnet man saknar samtidigt som man går sitt vanliga program? Innebär det att man läser fler timmar än klasskompisarna som kommit in och varit behöriga? Tacksam för hjälp med att förklara de olika im varianterna på ett ingående och pedagogiskt sätt. Mvh

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej SYV,
    vi beskriver olika IM-program på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IM - så jag vill börja med att hänvisa till info som finns på GymnasieGuiden.
    Vidare gäller:
    Programinriktat val är en Ny utbildning, som ej funnits förut. Den finns från 1 juli 2019 - alltså ska för första gången erbjudas från hösten 2019. Det som är "mycket intressant", tycker jag, att det är, enligt Skolverket, frivilligt för gymnasieskolorna att erbjuda platser på den utbildningen. Å andra sidan, står det att "kommunen är skyldig att se till att de elever som är Behöriga till Programinriktat val, erbjuds platser på en utbildningen" /men det är inte sagt att eleven får då gå på just det programmet som hen vill.
    Exempel: Kommunen kan t.ex säga att alla elever som inte är behöriga till nationella program, men som är behöriga till programinriktat val, erbjuds platser på VO, vård- och omsorgsprogrammet eller på Industri-tekniska programmet. Men det är inte alls säkert att just "din elev" vill eller över huvudet taget, passar att gå på ett av de programmen.

    När man väl går på Programinriktat val, kan jag tänka mig att det blir ungefär som det var på PRO (den "gamla" utbildningen som idag ännu finns, men upphör till hösten); jag gissar på att i de ämnen eleven inte har godkänt betyg i, läser hen på grundskolenivå (antingen i en liten grupp eller sitter i klassen, men har en annan lärobok framför sig - detta beroende på vilka resurser skolan har).

    Exempel:
    eleven är inte godkänd i matematik grund; elevens klass på gymnasiet läser matematik1, och eleven de på de timmarna läser Matematik Grund (om hen får gå iväg och sätta sig någonannanstans med speciallärare - borde vara idealiskt, men det är tveksamt att de resurser finns på alla skolor...). I praktiken kan det bli så att eleven får sitta kvar men räkna på egen hand i boken för åk9 när resten av klassen räknar i boken Matematik1.
    Tanken är den att eleven ska läsa ikapp och få godkänt betyg i matte för år9 och sedan även hinna under gymnasietiden få godkänt betyg i matematik 1 (vilket räcker för att ta examen - även på de program som obligatoriskt läser matte 2 och 3 kan man i så fall ha F i matte 2 och 3, och uppnå kraven för examensbevis).

    Eftersom Programinrikt.val > är en ny utbildning - är det ingen som vet exakt hur det blir.

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag vill komplettera Annas svar.
    Du frågar: Skillnaden mellan olika inriktningar på Introduktionsprogrammen(IM)?
    Det är från hösten 2019 fyra IM-program som kommer att finnas.
    Språkintro är det för "nyanlända" med diverse olika tidigare utbildningsbakgrund, men det gemensamma för dem är att de behöver lära sig Svenska. De läser huvudsakligen SAS, svenska som andraspråk + kan läsa andra ämnen också.
    ****
    Individuellt alternativ är ett bra upplägg men dyrt för kommuner att erbjuda. På Individ.alternativ görs Individuell studieplan: praktik kan ingå; man kan blanda kurser från grundskolan och gymnasiet; elever kan även gå på "helpraktik" (alltså vara inskrivna på gymnasiet men gå på praktik i stället). Det är mycket personal (fler kuratorer, SYV-ar och skolsköterskor per elev på den utbildningen; den brukar också ha en egen rektor). "Särskilda skäl" ska finnas för att kommunen ska vara tvungen att skriva in eleven på den utbildningen.
    ****
    Då står "valet" för obehöriga till nationella program mellan yrkesintro och programinriktat val.
    På yrkesintro är målet att Lära sig ett yrke och bli anställningsbar. Man behöver inte uppnå godkända betyg i några kurser, men givetvis är det bra om man gör det. Behörighet till yrkesintro är: kunskaper i svenska motsvarande år6 i grundskolan + intresse för valt yrke. Nästan "vem som helst" passar in i den beskrivningen. "Intresse för yrket" kan ju ändras från idag till imorgon...
    Att lära sig ett praktiskt yrke som t.ex Bilmekaniker >> - är ett bra alternativ för vissa elever. Det är inte alls förbjudet att uppnå godkända betyg på yrkesintro, men det är inte huvudmålet.
    Uppnår man behörighet till nationella program efter 1, 2 eller 3 år på yrkesintro - kan man "gå över" till ett nationellt program (till och med det året man fyller 19 hinner man söka till år1 på gymnasiet - annars så kan man läsa mot examensbevis på komvux, sen).
    Jag känner personligen några fall då eleverna gick 3 år på yrkesintro och sedan 3 år på ett nationellt program och tog examen.

    Frågor och svar taggade med 'frågeställning' (10 st.)

    • Hugo

      Gymnasiearbetet - Vad för frågeställningar?

      Hejsan, mitt namn är Hugo och jag går tredje året på gymnasiet. Jag har redan valt ämne till gymnasiearbetet men har fastnat lite när det kommer till självaste frågeställningarna. Jag kommer att skriva om "Mäns våld mot kvinnor i nära relationer" men jag har inte riktigt kommit på en bra...

      Anna: : Hej Hugo!när man väljer tema och frågeställningar till Gymnasiearbete (GA) är det viktigt att veta vilket program och inriktning du läser - för att temat och... Läs hela svaret
    • Omar

      Gymnasiearbete?

      Hej! Jag går i el och energi programmet med inriktning dator och kommunikationsteknik. Mitt fråga är att måste man göra gymnasiearbete något praktiskt eller kan man skriva något också som alla andra program?

      Anna: : Hej Omar,det är handledare på din skola som blir utsedd för handledare för ditt gymnasiearbete som du kommer överens om vad temat och frågeställningarna blir för ditt GA.På vissa... Läs hela svaret
    • Fatima

      Gymnasiearbete?

      Hej Jag och min grupp har fått problem och är tvungna nu att byta ämne eftersom vi inte fick stipendium så nu vill vi ändra ämne till metabolism men vet dock inte vad vår frågeställning kan vara, vi vet inte till vem vi ska vända oss...

      Julia: : Hej Fatima, som "allmän Vägledare" (som inte är expert på kemi, biologi eller medicin) - och som inte är kemi- eller biologi-lärare... så kan man egentligen inte säga ngt. om "metabolism" (minns... Läs hela svaret
    • Alma

      Tips på frågeställning?

      Hej! Jag går tredje året på gymnasiet och ska skriva mitt gymnasiearbete. Jag har tänkt skriva om ämnet "mäns våld mot kvinnor i nära relationer" men behöver hjälp och tips på frågeställning till ämnet. Tack...

      Julia: : Hej Alma,SYV är inte expert på Gymnasiearbete eller på temat "våld i nära relationer". Med det sagt, så skulle jag, till exempel, som inte alls är insatt i det område kanske fråga... Läs hela svaret
    • Kinga

      Tips på en frågeställning till ib-programmet?

      Jag går i ib- programmet och har det väldigt svårt med att bestämma vilken frågeställning jag skulle kunna använda till min Extended Essay i ämnet spanska Det finns tre alternativ language, society och culture allt ska vara på spanska

      Milla : : Välj det alternativet som tilltalar dig mest. Samråd med dina lärare på skolan. Tänk på vad du vill göra efter gymnasiet och välj det alternativet som ligger i linje med dina planer för livet efter gymnasiet.
    • Emil

      Vad räknas som plagiat för ett gymnasiearbete?

      Hej! Jag sitter nu och måste skriva klart mitt gymnasiearbete på några dagar, vilket inte är ett problem, men att finna ett bra ämne är däremot en större utmaning. Jag har hittat ett ämne jag gillar med en bra frågeställning, men...

      Anna: : Hej Emil, gymnasiearbete förutsätter en arbetsinsats på ca 200 timmar. Det är heltidsjobb i fem veckor. Det är inte meningen att man ska skriva det på några få... Läs hela svaret
    • Olivia

      Tips på ämne till gymasiearbete?

      Vi ska skriva ett gymnasiearbete om identitet som kan kopplas till det regionala. Det tydligaste temat är identitet, hela arbetet ska bygga på det. Identitet kan vara allt från individnivå till samhällsnivå osv. Sen ska det kopplas regionalt, alltså så ska jämförelsen ske på ett regionalt plan....

      Anna: : Hej Olivia, du skriver i din fråga - "Hur skiljer sig Stockholm från Umeå"? - det är en frågeställning som ni kan försöka svara på med GA, gymnasiearbete. Studie- och... Läs hela svaret
    • Ella

      Tips på gymnasiearbete Naturvetenskap inriktning samhällslinjen?

      Hej! Vi ska ha bestämt vårt ämne till gymnasiearbetet på tisdag och jag känner mig väldigt förvirrad. Jag går Naturlinjen med inriktning samhälle och har verkligen ingen aning om vad jag ska eller kan skriva om. Jag vet att jag vill ha biologi men förstår inte riktigt vad samhällsinriktningen...

      Anna: : Hej Ella, kika gärna på >>yrke/yrken-na-natur-och-samhalle - och du kommer kanske på någon idé själv: du ser i presentationen där vilka... Läs hela svaret
    • Elin

      Gymnasiearbete om stress?

      Hej ! Ställer ytterligare en fråga om gymnasiearbete men skulle vilja ha lite tips på vilka frågeställningar man kan ha ang stress i skolan eller sociala medier. Tänkte göra en jämförelse mellan 8.an och 2:an på gymnasiet. Har några förslag och fått tips från min lärare men skulle vilja ha...

      Mikael: : Hej EIin! De Tips jag kan ge att kanske 1. ta fram de OfficieIIa siffrorna (sjukskrivning pga stress) och om det är majoritet tjejer eIIer kiIIar eIIer om det är Iika många drabbade. Och om det är skiIInad,... Läs hela svaret
    • Elin

      Gymnasiearbete?

      Hej ! Jag går trean på gymnasiet och ska precis börja med Gymnasiearbetet, skulle vilja ha hjälp att komma på ämnen inom socialpsykologi. Det är något som intresserar mig väldigt mycket men kan inte riktigt komma på hur jag ska utveckla en frågeställning. Vi har inte haft någon...

      Milla : : Hej Elin, inom Socialpsykologi kan man hitta många olika frågeställningar, t.ex kan man undersöka skillnader/gränsdragning mellan Socialpedagogik, Socialpsykologi och Sociapsykiatri.

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga