K
    Hej!
    Jag undrar vad är skillnaden mellan sam och ekonomiprogrammet och vad kan man plugga vidare efter sam och ekonomiprogrammet?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej K,

    skillnaden mellan Sam och Ekonomiprogrammet är inte så stor. På EK finns det två inriktningar och här är det viss skillnad: i första hand pga på inrikt Ekonomi läser man matte 3 som en obligatorisk kurs och med det blir behörig till t.ex Fastighetsmäklarprogrammet (och man kan där plugga till Fastighetsmäklare>>) och till Ekonomiutbildningar på högskolenivå (där man kan plugga till Ekonom>> eller >>Civilekonom) + att det ofta erbjuds prova-på UF-företagande>> just på EK, ekonomi.

    Gemför gärna programplaner för Samhällsvet>>. och Ekonomiprogrammet>>

    och du kommer att se att många kurser är identiska. Sedan är det, beroende på vad just din gymnasieskola kan erbjuda för Valbara kurser (och vilka av de valbara kurser du väljer) - så kan examensbevis från Ekonomiprogrammet och Samhällsvetenskapsprogrammet se i princip identiska ut.

    Alla de utbildningar som man kan bli behörig till efter SA och EK är omöjligt att nämna. En hel del av de utbildningar kanske idag ännu inte finns (utbildningsutbud förändras och de utbildningar som man ska kunna söka om 3 år...? ... kanske idag vet vi inte namnet på). Nya yrken uppstår, ex. Drönarpilot>> och UX-designer>>; och även >>Genusvetare - visste ingen människa vad det var för inte alltför länge sedan. :)

    Till och med helt Nya utbildningsformer kan uppstå - Yrkeshögskola>> som utbildningsform är bara 5-6 år gammal... KKU, Konst- och kulturutbildningar>> - "uppstod" som studieform för ca 2 år sedan bara... och om 3 år när det blir dags för dig att söka till eftergymnasiala utbildningar, kanske en helt ny utbildningsform finns, som vi idag inte känner till över huvudet taget. :)