Hej Donna,

    svenska som andraspråk är en kurs i svenska som är anpassad till personer som inte har svenska som modersmål.

    Föreställ dig att en fransman läser sitt eget språk - franska och att någon annan som kommer från Kina eller från Ungern, ska läsa franska... det är samma språk, men helt olika förkunskaper. Hen som har språket som sitt modersål kan prata bra, och har inga problem med uttalet...
    Hen som INTE har språket som sitt modersmål behöver träna uttal och "tänker" inte på det språket, utan "översätter" från sitt modersmål till det "främmande språket".

    Det är det som är skillnaden.

    I svenska gymnasiekurser för svenskar ingår det också att läsa och förstå texter på andra nordiska språk, vilket är jättesvårt för den som inte har svenska som modersmål.
    ***

    När man kommer till ett nytt land som vuxen och börjar läsa ett nytt språk - då är det "främmande" språk man läser och ska definitivt läsa svenska som andraspråk, inte "svenska för svenskar". Men när man kom till Sverige som femåring eller är född i Sverige - men föräldrarna pratar ett annat språk hemma, är det svårt att veta vilket av ämnena - svenska eller svenska som andraspråk som passar bättre.
    En bra idé är att samråda med lärare i svenska som är expert på det. Hen kan ge råd - vilket av ämnena som passar just dig bättre.
    Varför man säger att det är lättare att få högre betyg i svenska som andraspåk? Jo, för att det är det för personer som har ett annat modersmål; de slipper bl a läsa texter på andra nordiska språk. De kan träna uttal och uppnå de kraven som ställs, om man har ett annat modersmål.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : En fråga då. Hur bedöms de när man söker till universitet? bedöms de lika eller är det bättra att läsa vanligt svenska ? Om det bedöms lika så tar jag hellre SVA än vanlig svenska då man får det lite enklare på Nationella proven.
    • Julia : Det är ingen som helst skillnad - om man har betyg i Svenska eller i SAS, vad gäller att söka till eftergymnasiala utbildningar i Sverige.