Privat
    Hej!
    Jag har tänkt att studera vidare efter gymnasiet och då ska det vara något som har med data och programmering att göra. Jag är lite osäker på vad de två programmen innebär, vad är skillnaden mellan de och vilket program kan man säga är "bättre" än det andra? Vart och vad kan man jobba med efter de två utbildningarna? Är tacksam för så mycket information som möjligt.
    Mvh

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Privat,

    både systemarkitekt>> och systemvetare är yrken inom Databranschen och branschen utvecklas så otroligt snabbt; t o m helt nya yrken tillkommer. Utbildning som du ska gå på högskola är på mellan 3 och 5 år - på så lång tid går det inte inom Databranschen säga ngt. med någon större säkerhet, över huvudet taget.

    Mitt råd till dig är att du läser noga det som står på respektive utbildningens egen hemsida och vid frågor kontaktar studievägledare och/eller utbildningsansvariga på respektive utbildningen.
    Du kan söka alla de olika utbildningar samtidigt men inom högskoleutbildningar måste du prioritera - i första hand, i andra hand... men söker du samtidigt även utb. inom yrkeshögskolan - kan du söka obegränsat antal yh-utbildningar, eftersom man inom yrkeshögskola söker direkt till utbildningen och kan på så sätt söka alla yh-utb i första hand.
    Utbud av yh-utb finns på www.yhguiden.se och i febr kommer det nya yh ut, efter beslut från Myndigheten för yrkeshögskola.

    Hälsningar

    Peter syv

    • Mikael : Håller med! Extremt svårt att säga ngt. om databranschens yrken och möjligheter på arbetsmarknaden pga mycket snabb utveckling inom branschen.
    • : Tack så mycket för svaret. Jag har en till fråga, i vilken av respektive utbildningarna kan man studera upp till master? Vad jag vet är att man inte riktigt kan gå vidare till master när det gäller systemarkitekuturbildningen eftersom det är en yh-utbildning, eller har jag fått fel information? Och gäller det samma sak får systemvetare? Kan man bli mjukvaruarkitekt om man pluggar till systemarkitekt eller är systemarkitekt ett namn för hela yrket?
    • Julia : Yh-utbildningar hittar du på www.yhguiden.se ; om du hittade utbildning på www.studera.nu eller på www.antagning.se - då är det en Högskoleutbildning. Utbildningar med samma namn kan finnas inom olika skolformer. Du kan också skicka snabb-/direktlänkar till info om just de utbildningar som du är intresserad av, då kan vi se i vilken utbildningsform den utb. finns.
    • Julia : För att kunna läsa till master sen, måste du först ta ut KANDIDATEXAMEN = 3 årsstudier på högskolenivå, men inte alla treåriga studier leder till Kandidatexamen; ex. jag själv läste i 3 år på studie- och yrkesvägledarprogrammet men fick ej Kandidatexamen för att ett av villkor i min utbildning inte var uppfylld, nämligen att det är minst hälften, dvs 90 högskolepoäng, som måste vara inom ett och samma ämne, Huvudämnet. Vi hade färre än 90 hp i ett och samma ämne inom vårt program och jag som SYV fick ut SYV-examen, men ej kandidatexamen. Trots mina 3åriga studier med godkänt resultat på högskolenivå kan inte jag söka till masterprogrammet utan att först komplettera och ta ut kandidatexamen.
    Läs alla kommentarer