dodo
    Kemister och kemiingenjörer jobbar med kemi men har olika arbetsuppgifter, däremot undrar jag vad som är skillnaden i deras arbetsuppgifter eftersom båda jobbar på labbet? Tack på förhand!
    • Anna : Vi har nu fått svar från Studievägledare på KTH och jag ska nu utöka mitt tidigare svar till dig.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    arbetsgivare kan i vissa fall erbjuda mycket liknande eller även nästan identiska arbetsuppgifter när de söker kemist eller kemiingenjör.

    Jag tycker att du kan inhämna bra info om du läser i de aktuella platsannonserna på Arbetsförmedlingens hemsida. Här >> ser du annonser där arbetsgivare söker en "kemist" och Här >> ser du annonser där arbetsgivare söker en "kemiingenjör".

    Vi ska också tillfråga en sakkunnig på området & återkommer när vi får svar.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Hejsan, vi har nu fått svar från Studievägledare på KTH, som vi bad att svara på din fråga. Du kan läsa det svaret i sin helhet här nere:

    "KTH har olika program inom kemi, Teknisk Kemi, civilingenjör 300 hp

    Kemiteknik 180hp högskoleingenjör. Vi har också ett lärarprogram om du vill bli lärare i kemi.

    I länkarna nedan kan du läsa kring de olika utbildningarna.

    https://www.kth.se/utbildning/hogskoleingenjor/kemiteknik/utbildningsbeskrivning-1.5204

    Studievägledaren för Kemiteknik nås via epostadress: [email protected]

    https://www.kth.se/utbildning/civilingenjor/teknisk-kemi/utbildningsbeskrivning-1.4226

    Studievägledaren till Teknisk kemi nås via epostadress: [email protected]

    https://www.kth.se/utbildning/civilingenjor/civing-larare/utbildningsbeskrivning-1.4108

    Studievägledaren till Civilingenjör och lärare nås via epostadress: [email protected]

    Vad man kan jobba med som kemist varierar nog i det oändliga men Teknisk kemi, civilingenjör riktar sig mer mot forskning. "

    Jag hoppas det blir till nytta för dig. Om vi får fler svar, hör vi av oss igen.

    ANNA