Mattekurser på nivå tre finns bara 3b och 3c och det är ok att ha godkänt betyg i vilken som av dem - till arkitektur- utbildningar ( se annars om det står på behörighet: matte 3c eller 3b/3c).

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Ella,
    vad gäller behörighet i ämnet Matematik - till Arkitektprogram på universitetsnivå, så brukar det krävas godkänt betyg i vilket betyder att matte 3b ELLER 3c är OK. Vilken av de kurserna, alltså...
    Men arkitektutbildningar finns inte endast på högskolenivå, utan även inom yrkeshögskolan, där behörighetskraven brukar vara något lägre; utbildningarna är också kortare och mer praktiska samt innehållet mycket praktik (LiA, lärande i Arbete).
    Kika gärna på yh-utbildningar:
    Yhguiden.se/utbildning/vetlanda-larcentrum/trahusprojektor
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/byggprojektor-bim
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/arkitekturvisualisering