Linn
    Hej!
    Jag står inför valet att antingen välja att plugga till beteendevetare eller socionom och jag undrar vad den främsta skillnaden är sen när det kommer till arbetslivet? Lön? Och möjligheter? Som socionom kan du jobba med ungdomar ovh barn då socionomer läst juridik om jag förstått det rätt? Får även beteendevetare göra detta? Kan jag annars bara läsa in detta i efterhand i en kurs senare?
    Mvh Linn
    • : Hej! Jag har studerat 1 år på socionomprogrammet så kan besvara delar av dessa frågor. Jag ser att du redan har fått svar från SYV men tänkte tillägga lite. När man kollar olika arbetsmarknadsprognoser så bedöms det att socionomer har mycket lätt att få jobb medan beteendevetare kommer få det mycket svårt att få jobb, just på grund av att det saknas jobb där det söks efter en beteendevetare specifikt. Efter socionomprogrammet kan du läsa vidare till psykoterapeut, detta kan du inte göra efter ett kandidatprogram inom beteendevetenskap. Eftersom du läser en del juridik på socionomprogrammet så har du rätt att arbeta med myndighetsutövning vilket en beteendevetare aldrig kan göra. Socialsekreterare inom socialtjänsten är det vanligaste men även LSS-handläggare är vanligt eller på en statlig myndighet, ex som beslutsfattare på migrationsverket. De flesta beteendevetare som jag känner arbetar med behandling på ett behandlingshem, hvb-hem och sådana arbeten. En beteendevetare blir ofta behandlingsassistent eller behandlingspedagog. Därav har en socionom en mycket bredare arbetsmarknad än en beteendevetare då det finns betydligt fler jobb att välja på. Hoppas att detta kan göra det lite tydligare var skillnaderna ligger mellan dessa yrken.
    • : Socionomer har generellt lite mer i lön än beteendevetare då man tjänar mer inom myndighetsutövning, än vad man gör inom behandling (på ett behandlingshem). Men lön är alltid individuellt såklart och finns ingen direkt tillförlitlig lönestatistik för något av dessa yrken men av de vanligaste jobben tjänar en socionom lite mer generellt - speciellt eftersom väldigt många enhetschefer på diverse verksamheter inom socialt arbete ofta kräver att du är socionom. Däremot är både beteendevetare och socionomer väldigt underbetalda jämfört med exempelvis ekonomer. Om du tycker lönen är jätteviktig kan jag inte rekommendera något av dessa yrken. Jag ska själv hoppa av socionom för att istället bli ekonom, på grund av att löneskillnaden är så stor.
    • Mikael : Tack Vanessa för dina kommentarer!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linn, den delen av juridiken som man läser på socionomprogrammet är i första hand Socialtjänstlagen. Socionomexamen kan man endast få genom socionomprogrammet, ej på ngt. annat sätt. Det är Yrkesexamen Socionom man får. Vill man jobba som Kurator eller inom socialtjänsten?... är det nästan uteslutande personer som i grunden är socionomer som jobbar inom de yrken, som t.ex socialsekreterare. Inom olika ungdomsprojekt brukar arbetsgivare önska anställa socionomer, men om de ej kan hitta en socionom, kan de anställa med en annan utbildning - med en pedagogisk utbildning, ex. med lärarexamen eller med beteendevet.examen.

    Beteendevetenskapliga examina
    Det finns Olika inriktningar inom kandidatexamen Beteendevetare. Var god läs info på framtid.se/yrke/beteendevetare.

    Socionomprogrammet är 3,5 år och obligatorisk praktik ingår.
    Kandidatexamen (bl a inom beteendevetenskap) kan man uppnå på 3 år och utan att ha gått på praktik.

    Det finns säkert exempel på när personer med socionomexamen och med beteendevet.kandidatexamen jobbar inom samma verksamheter med identiska eller mycket liknande arbetsuppgifter och får samma lön.

    Men om man vill jobba som Skolkurator - då är det socionomexamen som krävs; inte för att det är ngn. "lag på det" utan för att det är en sort "tradition" i Sverige att kuratorer och socialsekreterare ska ha socionomexamen; den logiska förklaringen är den att de har läst socialtjänstlagen och hade inom sin utbildning - rätt sort praktik + att det är "standardutbildning" (samma innehåll på alla orter) - så det är enklare för arbetsgivare att veta vad man vet och kan om man är "socionom".

    "Beteendevetare" är mycket "flummigare", därför att det är hundratals olika innehåll i utbildningar... och alla kan kalla sig "beteendevetare" - men olika längd och ganska så olika innehåll på sina utbildningar; det är alltså jobbigare för arbetsgivare att förstå vad man har för utbildning (jämfört med socinomprogrammet, som är "standard-program").

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    Vänligen
    ANNA