Annie
    Hej, jag går på en gymnasieskola i Skåne, och läser Samhäll beteendevetenskap, första året. När jag började gick jag på danska steg 1 till någon månad innan jul, då jag bytade till spanska steg 3 det jag hade i högstadiet. Det går inte alls bra för mig här på spanskan, och vill inte alls gå kvar. Får jag lov att hoppa av spanskan eller kan jag läsa engelska 7 istället? Har ingen lust alls med språk, vad kan jag göra? Vill helst skippa F i spanska...

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Annie!

    Jag vill be dig att tilla på Programplan för Samhällsvetenskapsprogrammet (klicka på "blå text" så kommer du direkt in på planen för SA). I vänstra kolumnen - lite längre ner ser du Programgemensamma ämnen och det finns det bl a Moderna språk 200 poäng, vilket betyder att 2 kurser i Moderna språk är obligatoriska på Samhällsvetenskapsprogrammet (gäller alla inriktningar).

    Det är alltså så att i Examensbeviset från Samhällsvetenskapsprogrammet (valfri inriktning) måste finnas betyg i två kurser Moderna språk (för att 200 poäng = två kurser, eftersom varje kurs i Moderna språk är á 100 poäng).

    Vad som är "moderna språk" kan du läsa på den här sidan och mycket kort så kan man inte läsa Engelska eller Svenska i stället för Moderna språk.

    Jag förstår att det är inte ett sådant svar som du vill ha men det är det enda svaret som vi kan ge.

    Om du vill slippa Moderna språk, bör du försöka byta till ett annat program där Moderna språk ej läses som obligatoriska. Det är på yrkesprogrammen som man ej läser Moderna språk och av de högskoleförberedande: på Teknik och på Estetiska programmet.

    Bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare