Neimi

    Hej! Jag tog studenten 2018 och har bestämt mig för att studera vidare under 2020. Jag kollade upp det själv och min gymnasieskola var med i betygsdatabasen sen 1999. Ändå, veckor efter att jag har anslutit mig till antagning.se, har mina betyg inte laddats upp. Jag har beställt en betygsutskrift då jag antar att detta är det enda sättet men jag undrar varför mina betyg inte är registrerade? Finns det något annat sätt för mig att komma åt mina betyg på nätet så att jag kan ladda upp dem?

    • SYV-besökare : Det är frivilligt för skolorna att ansluta sig till BEDA. Om skolan går med i BEDA, det gemensamma betygsdatasystemet, då registreras betygen från det datumen som skolan gick med, ej retroaktivt (i alla fall vad jag fick svar om när jag ställde den frågan till de ansvariga för BEDA); det är alltså viktigt om man fick sina betyg innan eller efter att skolan gick med i BEDA. Under alla omständigheter är det ansvar som du som sökande har att se till att när du gör ansökan att alla betyg som påvisar din behörighet är tillgängliga för antagningen. Tekniska fel förekommer. Ibland kan ingen förstå varför betygen inte är synliga... kolla och dubbelkolla att dina betyg syns på din inloggning när du gör ansökan. Om det inte är så - se till att ladda upp betygen eller kontaka antagningen och fråga vad du behöver göra.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Neimi,
    om du gick ut gymnasiet år 2018 med EXAMENSBEVIS /ej Studiebevis eller gymnasieintyg/ och din gymnasieskolan var då ansluten till BEDA, den gemensamma betygsdatabasen, då borde dina betyg dyka upp om du gör ansökan om utbildning på www.antagning.se
    Men visst kan tekniska fel och mänskliga misstag ("mänsklig faktor") inträffa ... men då är det bara att ladda upp ditt examensbevis (som du borde ha fått när du slutade på gymnasiet).
    Om du fick Studiebevis eller Gymnasieintyg, då har du tyvärr inte grundläggande behörighet till högskolestudier.
    vänligen
    ANNA