Astor

    Hej! Jag undrar om ni har något tips på gymnasieskola med bra ordningsregler i Stockholms området? Hur hittar man en skola med bra ordningsregler och som ger bra extra stöd till elever? Något bra tips? Undrar en fundersam 18åring

    • Anna : Stockholms område är rätt stort... och det kan bli långt att pendla. :(
    • Anna : Ska du söka till åk1 till hösten 2018? eller vill du byta in i åk2 eller 3 - i så fall till vilket program? Vilket program söker du till - även om du ska söka till åk1... för det är också viktigt att veta.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Astor,

    vilken sort Stöd söker du info om? Stöd finns på många olika sätt... ex. gravdyslektiker behöver undervisning i små grupper eller individuellt med speciallärare; och en elev med hörselnedsättning - tillgång till hörselhjälpmedel, ex. "hörsel-slingor" och kanske att det finns hörselassistent anställd... tredje elev som kanske lider av lindrig men återkommande depression, skulle behöva bra tillgång till skolsköterska, skolläkare och kurator... en super-duktig mattebegåvad elev skulle behöva stöd i att matteläraren skulle ge honom/henne extra matteuppgifter och möjlighet att läsa snabbare och kanske t o m börja läsa högskolematte redan på gymnasiet... listan är alltså väldigt lång - på vilka Olika typer av stöd olika elever skulle kunna behöva. Det finns alltså inte en typ av stöd, då elever har olika behov.

    Ang. ordningsregler - även om ordningsreglerna finns, så betyder det inte att alla elever följer de reglerna... och situationen kan förändras snabbt. Exempelvis kan den eleven som stör "hela skolan" sluta på skolan eller tvärtom, kan en elev som ska börja störa "hela skolan" börja på skolan, ex. om hen kommer in till hösten via konkurrens - på sina grundskolebetyg eller om hen flyttar med sin familj till en ny stad /ex. pga föräldrarna fick jobb i en ny stad/ - och så kommer hen in i åk3... eller in i åk2... och börjar "ställa hela skolan på öronen".
    Det är alltså en process... och skola är en "levande organism" som kanske mår bra idag men kan bli sjuk imorgon eller tvärtom - en svår situation kan förändras till det bättre, ex. om flera nya engagerade personer börjar jobba på skolan ... så det är inte så att vissa skolor är "alltid bra för alla elever" och vissa andra - alltid "dåliga" för alla elever.
    Dessutom är det ofta så att på samma skola finns det elever som trivs jättebra och tycker att skolan är super-druper-perfekt! och på samma skola finns det några elever som tycker att skolan ej passar dem alls...

    Vissa elever trivs på små skolor; andra - på stora skolor.
    vissa elever trivs i små klasser; andra - trivs bättre i stora klasser;
    vissa elever vill ha kortare raster och gå hem snabbare; andra - tycker att längre raster och en lång lunch är jättebra och det gör dem "ingenting" att de då kommer hem från skolan senare...

    Det är alltså väldigt olika önskemål och behov som olika elever har.
    Jag har t o m hört att avgörande faktor för att trivas på skolan eller inte göra det kan t.ex vara vilken färg som väggarna har! "Fängelse-grått" tyckte en flicka gjorde henne deppig... och en annan tyckte att det var "lugnande" att skola hade grå-färgare väggar ... Smaken är som... b... /bekant/- Olika! :)

    Det finns >>>över hundra gymnasieskolor - bara i Stockholm, och de erbjuder olika program/inriktningar; vissa är stora, andra - små.
    Och hur kan man utan att känna vilken sort stöd du frågar efter och inte känna till vilken "standard" du skulle tycka är en acceptabel eller god standard - svara vilken skola som skulle passa just dig?
    Givetvis vill vi hjälpa till, men hur kan vi ge någon sort garanti på att du kommer att trivas på en skola som vi ev. skulle rekommendera?

    • : Hej Anna!
    • : Jag förstår, För mig är en bra skola en skola med trygg miljö. Och en trygg miljö för mig är en skola där elever inte går runt och hotar varandra,ber vapen, eller hotar lärare eller personal. Jag har gått ny på tre skolor (två på grundskolenivå och 1 på gymnasienivå) där elever går runt beväpnade och hotar andra elever och lärare. Angåande stöd, jag har dyslexi och dyspraxi samt ADD som försvårar för mig i skolmiljön. Jag tycker att en skola med bra stöd är där man jobbar med stöd i både klassrumet och enskilt. Jag bor på södermalm och skulle helst inte vilja ha mer än 1 timme till skolan. Sen förstår jag att ingen kan garantera att man kommer till en trygg skola, men man kan ju iaf kanske få något tips. Vill helst också att klasserna inte ska vara för stora helst max 25 elever per klass. Stor eller liten skola spellar ingen roll. Då jag har erfarenhet av att man kan känna sig lika trygg i både och. Hoppas mitt utvecklande svar hjälpte lite iaf. //Astor
    • Anna : Ja, tack för förklaringen, jag förstår bättre nu vad du menar med "stöd i skolan". Dock vet jag inte om du vill söka till åk1 till hösten eller du vill komma in i åk2 eller 3. och vilka program du är intresserad av på en gymnasieskola? Det är ju en jättestor skillnad på Naturbruksgymnasiet och på en annan skola som endast har ES, musik och tredje skola som erbjuder NA och SA /en inriktning på varje/. Det finns, enligt vad jag vet, inte någon skola som i Stockholm erbjuder precis alla program och alla inriktningar. :)
    • Anna : Tips: kika på http://www.stockholm.se/ForskolaSkola/Gymnasium/utan-plats-pa-gymnasiet/ - Skolslussen i Stockhom borde kunna titta på just din situation och rekommendera dig en skola som passar dig bäst.
    • : Hej igen! Okej jag ska kika på skolslussen! Hjälper dom också elever som ska börja åk 2?
    • Anna : Egentligen är Skolslussen i första hand för elever som Inte går i någon skola - men vill gå i skolan. Men jag hoppas de kan göra ett Undantag och även hjälpa dig! Vi håller tummarna!
    • Julia : Kika gärna på https://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/magelungen-skolan-pa-sodermalm
    Läs alla kommentarer
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Astor!

    Jag vill be dig att kika på https://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/magelungen-skolan-pa-sodermalm - en skola som vi tror kan passa dig: en liten skola med mycket stöd och om du kan tänka dig läsa på SA, samhällsvetenskapsprogrammet, kanske är bästa alternativet för dig.

    Du kan göra så här - kika gärna på information om skolan, https://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/magelungen-skolan-pa-sodermalm - och du kan redan nu, snart, höra av dig till skolan direkt - t.ex till skolans rektor Pia - skicka E-post till [email protected] och berätta om dig, om din situation och du kan också bifoga de dokument du har om t.ex ADD-diagnosen och om andra diagnoser (om du har de dokumenten). Detta för att skola ska se om de kan ge dig rätt stöd, utifrån dina förutsättningar eller om det finns någon annan skola som skulle passa dig bättre.

    Den 23 april 2018 har skolan Öppet hus på Samhällsprogrammet och om du innan dess inte hittar en annan lösning, råder jag dig gå på öppet hus på Magelungnen Södermalm. OBS! att adressen du ska gå till är Södermannagatan 48, för att det är där som öppet hus äger rum.

    Om du känner att du kan prata med kurator på din skola och/eller med skolsköterska - eller med din klasslärare/mentor eller med någon annan personal på din nuvarande skola, som du känner vill hjälpa dig (även om du har för avsikt att lämna din nuvarande skola och läsa på en annan skola) - kan du be att de tar fram en blankett för "överlämning" där de beskriver vilka diagnoser och behov du har.
    Då kan du ta med dig den blanketten när du går på öppet hus den 23 april på Södermannag.48. Men det kan gå bra även utan en sådan blankett... man kan fixa till det ändå.
    Lycka till!

    Vänligen

    Julia