Amanda
    Hej! Jag känner en kille som har F i Programmering 1 från 2an, och som mest störst sannolikhet kommer få F i Programmering 2 och Matte 3c nu i 3an. Alla i hans klass förutom4 personer är i samma sits.
    Efter att ha läst här på frågasyv så har jag fått reda på att man ska kunna ta studenten med 3 F, att man kan springa ut osv, men att man sedan måste komplettera efteråt för att få själva examen.
    Men, på hans skola säger dem att om man har mer än 2 F så får man inte ta studenten alls. Är det något skolor kan välja individuellt? Ska det inte vara samma regler som gäller i alla gymnasium i Sverige?
    Tycker det hade vart väldigt tråkigt och orättvist ifall han och majoriteten av hans klass inte får ta studenten nu till sommaren. Vad är rätt och vad kan man säga ifall hans skola har fel?

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Det är Max 250 poäng F man kan ta in i sitt examensbevis. Om man inte uppfyller kraven får examensbevis får man Studiebevis.

    Du har rätt i att studiebevis kan kompletteras upp till examensbevis ...

    att springa ut med mössan på borde alla kunna få göra för att nu för tiden har den traditionen tappat sin betydelse.

    Traditionellt fick bara de som uppfyllde kraven "ta studenten" och bära studentmössan. Nu för tiden kan vem som helst köpa mössa och springa och skrika hur mycket man vill, det betyder ju inte så mycket längre: just för att alla får göra det. Studentfesten är nu för tiden som vilken fest som helst ... Frivilligt att delta i men om man inte deltar -så är det lika bra... Man sparar massa pengar på att inte åka på flaket, t.ex ... De pengarna kan man använda till annat.

    Om du berättar vilken gymnasieskola som säger att elever med studiebevis inte får köpa din studentmössa och åka på flaket (trängas där och riskera få hörselskada pga det skriks så mycket )kan jag undersöka saken närmare ... Annars så är inte fester reglerade i lag. Dock är det mycket ovanligt att en gymnasieskola gör skillnad på festdeltagsnde på de med examensbevis och de med studiebevis!

    • : Skolan är NTI teknik i Göteborg.
    • : Alla har redan köpt mössor osv. Men skolan säger att dem inte får vara med på själva studenten
    • Mikael : Det är ovanligt. Vi ska undersöka frågan och återkommer.
    • : Tack så mycket
    • Ludmila : Vi fick ett skriftligt svar från skolan /per epost/: "Hej! Det stämmer inte. Alla våra elever har rätt att fira studenten med sina klasskamrater oavsett studieresultat."
    Läs alla kommentarer
    Ludmila SYV på FrågaSYV

    Hej!

    Vi fick ett skriftligt svar från skolan /per epost/: "Hej! Det stämmer inte. Alla våra elever har rätt att fira studenten med sina klasskamrater oavsett studieresultat."

    Se svar ovan, som vi fick från personal på skolan. Och det du beskriver i din fråga måste, alltså, vara ett missförstånd.

    När en elev frågar "Får jag ta studenten?" så menar ofta eleven "Får jag delta i studentfesten?"

    och personal hör "Får jag "ta studenten" utan examensbevis, alltså - Blir jag behörig till högskola?" ... och då svarar personal - Nej. ....och elever tror med det att hen ej får delta i festen.

    Examensbevis>> ger grundläggande behörighet till högskolestudier.

    Studiebevis ger inte det.

    Men alla får delta i studentfesten, om det vill Det är fritt fram att köpa sin studentmössa och riskera att ramla från flaket när man åker runt "på stan"; man får också skriva sig hes och få ont i huvudet dagen därpå. Det är allas rättighet nu för tiden!

    Vänliga hälsningar

    L. :)

    P.S: vad är Kraven för att uppnå gymnasieexamen kan du se på www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen