Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Jennifer!
    Utbildning till billackerare kan förekomma inom Komvux eller som arbetsmarknadsutbildning som man kan gå om man är arbetssökande, inskriven på Arbetsförmedlingen.
    Vänd dig till komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    Fråga också på Arbetsförmedlingen om de kan köpa plats för dig på en arbetsmarknadsutbildning/uppdragsutbildning.
    Kontakta också Lackerarnas yrkesnämnd.

    Det kan inte heller uteslutas att du skulle (om du har tur) kunna hitta en arbetsplats som kan ta in dig som vuxenlärling och utbilda dig på arbetsplatsen. Du kan fråga på alla de ställen där du tänkte jobb som Billackerare om de kan tänka sig anställa dig utan utbildning och utbilda på arbetsplatsen (genom en arbetsplatsförlagd utbildning). Jag kan inte garantera att du lyckas med att hitta en sådan arbetsgivare, men du kanske har tur och hittar. Vi hoppas och håller tummarna!

    Studie- och yrkesvägledare