Linn

    Hejsan, jag skulle vilja hitta en utbildning som ger goda förberedelser till att jobba inom skola med administration men också ha en roll där man finns tillhands att coacha ungdomar. Har intresserat mig för skolassisten eller utbildningsadministratör har jag förstått att det också tituleras. Hittar ingen utbildning som känns relevant för den yrkesgruppen, skulle vara väldigt tacksam att få lite hjälp på vägen och berättat för mig vilka utbildningar som skulle passa? Jag bor på en liten ort i Hälsingland så utbildning måste ske på distans, är intresserad av ekonomi, coacha ungdomar men huvudsakligen administration i det stora hela. Tusen tack på förhand.

    2 Svar

    Daniel SYV

    Hej Linn,
    Kika gärna på yrkeshögskoleutbildningar till lärarassistent - listan finns här. De flesta av dem är på distans. YH-Utb. till lärarassistent i Vänersborg verkar vara "bunden" tll studieort. men de andra är på distans. Dock brukar det ingå ett antal obligatoriska träffar.

    Det finns även distans-yh till Studiehandledare men då krävs det allt som oftast att man har ett annat modersmål än svenska för att man blir då "studiehandledare på modersmål".

    För övrigt, så är inte de yrken som du är intresserad av - reglerade, alltså finns inga strikta krav på vilken utbildning man ska ha och därför kan arbetsgivare fritt bestämma vem hen anställer.

    Många arbetsgivare söker Behöriga lärare i första hand. Och en sådan behörig lärare kan ibland önska som en del av sin arbetstid arbeta som studiecoach och/eller utbildningsadministratör (detta kanske pga att hen inte orkar undervisa på heltid) - det kan därför mycket väl vara så att andra, som inte är behöriga lärare, har liten chans att få anställning på en grund- eller gymnasieskola.

    Jag vill ge dig råd att titta på platsannonser - vilka tjänster som annonseras inom skola. Och kanske också fråga rektorer - vilka yrkeskategorier och med vilken utbilnding de söker att anställa.

    Vår erfarenhet är att det är svårt att få jobb på grund- och gymnasieskolorna, om man ej är utbildad lärare.
    hälsningar
    D: