Sara
    Hej, jag ska välja gymnasie och linje till våren. Jag vet ungefär vad jag vill gå och vart. Denna linjen jag vill gå finns en timme ifrån mig med bil. Jag vill verkligen gå på den skolan och allt för att linjen finna heller inte någonstans närmare. På alla ställen jag söker på står det att ett buss/tågkort röker till bara två resor per dag, men om jag ska åka till denna staden så måste jag byta flera gånger. Vet inte om dom menar att en resa menas med till skolan eller om det menas med en buss man åker.... Snälla hjälp mig! Tack i förhand

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Sara!

    det fattas info i din fråga. Det kan spela stor till i vilken kommun du bor och till vilken kommun du ska pendla. Men i fall du får åkkort, då borde det gälla hela vägen fram och tillbaka ... Är det en kommunal eller fristående skola du kommer att söka? Är det en riksrekryterande eller en vanlig utbildning?

    mvh

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej, det är till en annan kommun jag ska åka till. Men jag har också skilda föräldrar och min mamma bor i en annan kommun, jag står skriven hos min pappa men bor hos båda. Det är en kommunal skola och en vanlig utbildning.
    • Milla : Om den kommun du är skriven i ej har avtal med den kommun som du vill läsa i, blir du Andrahandssökande: alla behöriga sökande från den "egna" kommunen kommer före dig och du bara kan få utbildningsplats i fall det blir tomma platser på utbildningen; det blir inte aktuellt att pendla om du inte får utbildningsplats.