Roxy
    Har velat hit och dit om jag ska börja på gymnasiumet eller inte. (Har redan gått några dagar eftersom mina föräldrar ville så, men känner att det inte är något jag vill) Jag började för två år sedan på en ny skola och där tog jag verkligen ut mig både fysiskt och psykiskt med en massa stress. Är inte alls intresserad över att läsa svenska eller samhällskunskap överhuvudtaget. Är mer intresserad av engelska och teknik. Har tänkt länge och jag vill studera/bo i USA, gå på college där. Har läst en artikel där en kille gjorde just detta http://www.aftonbladet.se/temahogskola/article12225678.ab ..

    Är detta möjligt?
    Tack för svar snabbt som möjligt!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Roxy,

    killen i artikeln som du länkar till jobbar inte som Psykolog i Sverige. I Australien har de egna regler som de bestämmer över - lokalt, i Australien.

    Om man vill bo och jobba i Sverige, gäller de svenska reglerna.

    Det är inte förbjudet för dig att bo och läsa i USA, om du kan ordna det ...

    Du är 16 år och fram tills du är 18 år är det mycket som dina vårdnadshavare bestämmer, och inte du själv.

    Om dina vårdnadshavare ine har ngt. emot att du bor och studerar i USA, så får de hjälpa dig att ordna det.

    Att läsa på gymnasiet i Sverige är frivilligt. Det är en FÖRMÅN, en MÖJLIGHET. Man får gratis undervisning, gratis resa till skolan och gratis lunch, - det är mycket mer än man får i många andra länder.

    Som sagt, det är endast grundskola som är en obligatorisk skola i Sverige. Efter grundskolan är det frivilligt att läsa. Du kan söka jobb. Du kan åka till USA, om dina vårdnadshavare så tillåter. När du fyller 18 år, får du bestämma själv vart du åker och vad du gör. Då blir du myndig.

    Jag hoppas mitt svar blir på ngt. sätt till hjälp!

    ANNA