Simon
    Hej!

    Jag går nu i 2an och börjar bli lite skoltrött, jag går ekonomiprogrammet inriktning juridik. Jag har höga ambitioner och vill verkligen gå på universitet men är lat och har extremt dålig studiedisciplin. Jag måste läsa matte 3 på komvux då jag vill läsa ekonom eller något liknande på universitet, mina betyg är dock inte de bästa, jag kan få runt + - 16 poäng som mest, däremot kan jag nog komma in via HP.

    Jag känner mig orolig när jag inte har en plan, allt måste inte gå enligt planen men ändå. Jag vill veta exakt vad och hur jag ska göra, därför känns det inte bra att jag inte vet vad jag ska göra efter gymnasiet. Jag är inte heller längre särskilt motiverad i skolan, det känns som att hur mycket jag än anstränger mig så går det inte bra, men jag vet ändå att jag kan bättre och det får mig att må dåligt att jag vet att jag kunde bättre med inte gjorde det.

    Det känns även som jag blivit dummare, jag förstår knappt vissa uppgifter, får man en lite mer omfattande skrivuppgift tänker jag bara "Va?". Jag älskar historia men i ämnet går det inte så bra på grund av uppgifter jag inte riktigt förstår.

    Hur kommer det gå för mig på universitet? är jag för lat/dålig? är det ens värt att försöka? Hur blir jag motiverad igen? Jag vill verkligen bli framgångsrik (syftar främst på skolan nu men även i resten av livet)!

    Tack!!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    jag tänker så här - om du efter gymnasiet jobbar ett tag, med vilket jobb som helst som du kan få och under tiden funderar vad du vill göra sen... vilka jobb man kan få efter ett högskoIeförberedande program ger vi några exempel på den här sidan - Gymnasiekompetensyrken>> (meningen med Rubriken är att det är jobb man kan få utan någon eftergymnasiaI utbildning).

    En annan tanke jag har att det kanske är någon sort "brist" (typ vitaminbrist eller liknande) - ellet "kronisk trötthetssyndrom" som du har drabbats av. Det är inte fel att söka på vårdcentralen och berätta att du känner dig mycket trött. De kan kanske genom ett enkelt blodprov säga att "det och det fattas" och du kan få recept på vitaminer och kanske mår mycket bättre och är piggare inom kort. Testa det!

    Hör sen av dig och berätta hur det går. Jag håller tummarna för dig!

    ANNA