Mathias

    Hej. Det är så att jag velar väldigt mycket med mina högskolestudier. Jag har ungefär 17,34 i betygssnitt med merit vilket är väldigt dåligt har jag insett. Jag skulle behöva öka 20 kurser till A från allt mellan E till C för att få min efterlängtade merit. Är detta möjligt? Hur skulle jag behöva gå tillväga? Hur lång tid tror ni ungefär att det skulle kunna gå? Hur kan man göra det så fort som möjligt? Kurserna är: Biologi 1 Matematik 1c Matematik 2c Matematik 3c Matematik 4 Matematik 5 Moderna språk Religon Samhällskunskap Historia Engelska 7 Fysik 1 Fysik 2 Kemi 1 Kemi 2 Programmering 1 Programmering 2 Svenska 1 Svenska 3

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Mathias,
    jag antar att du vet att även Högskoleprovet är ett alternativ för dig.

    Angående höja betyg
    jag antar att du har minst 2.0 i merit - 1.0 för eng7 och 1.0 för matte 5, men i så fall kanske du kan få ännu 0.5 i merit (vet inte om du har godkända betyg i moderna språk 3 - eller i en lägre kurs), det är från mod.språk 3 som man får meritpoäng.

    Du frågar hur lång tid skulle det ta att höja betyg i 20 kurser... och det kan jag tyvärr inte ge ngt. exakt svar på. Det är inte ens säkert att det, över huvudet taget, går - eller så kan det ta hur lång tid som helst: flera-flera år. Detta pga jag tvivlar starkt på att komvux bereder dig plats pga du redan är behörig. Då är det självstudier och prövningar, som är ett realistiskt alternativ. Att hitta var man kan anmäla sig till prövningar, blir allt svårare. Sedan, om du hittar var du kan göra prövningar, är det inte alls säkert att du får högre betyg på prövningen, än du tidigare har fått (men det kan, å andra sidan, inte sänka sitt meritvärde genom prövningar eller genom att läsa mer... för att i fall man har flera betyg i samma kurs, är det det Högre betyget som gäller).

    Ännu ett alternativ är att söka till folkhögskolornas allmänna kurser. folkhögskolorna ger Omdöme. Då är det så att du tar dina kunskaper med dig till en folkhögskola (på dina gymnasiala betyg kanske lärare vill titta, eller inte... det går i alla fall inte sammanföra gymnasiala betyg med Omdöme från en folkhögskola). På ett läsår, som snabbast, kan man få omdöme om grundläggande behörighet från en folkhögskola. Det finns flera steg och det högsta/bästa är 4.0. Med omdöme söker man även i BF-urvalet, alltså- får ännu en chans.
    Svårigheter här är att
    1. svårt att bli antagen till en folkhögskolans allmän kurs om man redan har gymnasiekompetens
    2. kan inte garanteras att få omdöme efter ett läsår
    3. går inte att veta om du kommer få högt omdöme
    4. även om du får 4.0 /högsta omdöme/ är det inte säkert att komma in på högskoleutbildning med den; detta för att på populära högskoleutbildningar brukar inte platserna i BF-kvoten räcka till alla som har 4.0 utan andra urvalsmetoder måste användas - ex. tittar antagningsgruppen på Högskoleprovsresultat, på betyg från gymnasiet /meritvärde/ eller så är det "lottning" som tas i bruk.

    Tips! kika gärna på fler utbildningsalternativ på högskola och även inom andra skolformer, ex. inom yrkeshögskola - www.yhguiden.se

    Hoppas mitt svar blir på ngt sätt till hjälp!
    Lycka till!
    ANNA

    Tips!
    om du ska göra prövningar i matte-kurser, kan jag råda dig att du gör prövningar i Matematik 1a, 2a och 3b. Det är "motsvarande kurser" till 1c, 2c och 3c. Betyg i matte 1a kommer att räknas in i stället för 1c; men det är lättare att få högre betyg i a-spåret. På nivå 3 finns det ej a-spår längre, då är det 3b som du kan göra prövning i (om du hittar var det finns möjlighet att anmäla sig). Varje prövningsförsök kostar 500 kr. Det är i hela Sverige som du kan anmäla dig till prövningar.
    Många vill göra prövningar och det är lärarbrist - så det är svårt och blir allt svårare att hitta var man kan göra prövning, tyvärr.