Solin

    Hej! Skulle någon hjälpa mig och räkna ut mitt meritvärde ? jag har ett utländskt betyg och mitt meritvärde är 17.22 men jag har gjort komplettering och har fått ( Fysik2 betyg B ) (Kemi2 betyg C) (Engelska6 betyg D)och (svenska3 betyg D ) vad blir mitt nya meritvärde? Och om jag har fått B i fysik1 hur mycket skulle mitt meritvärde öka? Tack!

    • Daniel : Är 17.22 med eller utan "meritpoängskompensation"?
    • : Det är 17.22 utan meritpoängkompesation
    • Anna : då har du rätt till 2.0 i Meritpoängskompensation. Och det blir då 19.22.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Solin,

    det är rätt svårt att räkna på utländska gymnasiebetyg; det är lätt att göra/räkna fel. Det de uträkningar som Antagning.se kommer att göra när du söker till högskola, som verkligen gäller.

    Info från Antagning.se om att söka till högskola med utländska gymnasiebetyg finns på www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Utlandsk-gymnasieutbildning

    Daniels kommentar till din fråga... är siffran 17.22 Med ELLER UTAN MERITPOÄNGSKOMPENSATIONEN? - ar högst relevant.
    Här >> finns det några exempel på hur man ska, engligt Antagning.se, räkna på sina utländska gymnasiebetyg.

    Saken är också den att ingen vet hur högt meritvärde du behöver för att komma in på "din" högskoleutbildning  -  för att "siffran"(antagningsgräns) uppstår i efterhand. Blir det fler som söker med högre betyg till samma antal utbildningsplatser, kommer antagningsgränsen att gå upp. Om antal utbildningsplatser utökas, kommer antagligen antagningsgränsen gå ner. Men om utbildningen blir mer populär kan det bli så att även om antal utbildningsplatser utökas, kan antagningsgränsen ändå gå upp ännu mer, jämfört med var den ligger idag.
    Och om det blir fler sökande med högsta meritvärde 22,5 än antal utbildningsplatser, kan t o m "utlottning" tas i bruk, då slumpen får avgöra vem som får utbildningsplats.

    Pga allt det som jag skrivet i stycket ovan, är det, alltså, inte så jätteviktigt att på förhand veta sitt meritvärde, tycker jag.
    I varje kurs man läser behöver man försöka få så högt betyg som möjligt; mer kan man inte göra.
    ***

    Om du ändå är mycket intresserad av att räkna ut exakt, kan du försöka själv med hjälp av info på Antagning.se eller ta alla dina betyg och frågor till SYV på komvux - som kan vid behov kontakta betygsexperter: om man har alla betyg framför sig och kan ställa frågor till den sökande /dig/ samtidigt som man per telefon pratar med en betygsexpert, är det lättare att få fram rätt siffra/meritvärde.

    Eftersom det är så pass komplicerat att räkna på utländska gymnasiebetyg med kompletteringar av svenska betyg, och det är rätt blir fel - vill vi inte ge oss in i detta och sedan om vi och Antagning.se får fram olika siffror så är det ändå Antagning.se som har tolkningsföreträde (dvs deras beslut gäller och inte vårt).

    Jag förstår om du kommer att känna dig besviken, när du inte fick svar på din fråga. Men de allmänna råden som att
    GÖRA HÖGSKOLEPROVET
    FÖRSÖKA FÅ SÅ HÖGT BETYG I VARJE KURS MAN LÄSER
    SÖKA TILL FLERA ALTERNATIV /utbildningar på högskola, men även i andra skolformer som t.ex yrkeshögskola >> samtidigt/ - är det som brukar hjälpa; det som gör att du får den bästa chansen som finns att komma in på din drömutbildning.

    Hoppas någonting i mitt svar blir ändå på något sätt till hjälp, dock förstår jag att du kanske helst bara vill få en "siffra" från oss, som vi kan garantera är rätt, men det kan vi inte göra - ... det uppstår många frågor på vägen /ex. om den siffran du gav oss på 17.22 är med eller utan meritpoängskompensation - som kan utgöra skillnad på 2.0... vilket är jättemycket och gör stor skillnad/.

    Bästa hälsningar och lycka till!

    ANNA

    • : Hej! Tack så mycket. Det är 17.22 utan meritpoängskompensation. Jag valde veta mitt meritvärde effersom jag har anmält mig till apotekarprogrammet och jag skulle känna bättre om jag visste vad är mitt meritvärde. Jag har gjort högskolprovet men eftersom mitt svenska språk är inte så bra så det är svårt att få bra poäng. med vänliga hälsningar.
    • Anna : Med svenska som "inte är så bra" kan det bli svårt att läsa på högskolenivå. Satsa på svenska! Vi känner till exempel när folk kommer in på eftergymnasiala utbildningar, men sedan har väldigt svårt att "hänga med".