Ellen

    Hej! Jag är 23 år och har tre olika gymnasiala betygsdokument på grund av krokig skolgång. Kan ni guida mig i hur slå ihop mina betyg till ett fullständigt dokument för eftergymnasiala studier? Ska förklara lite mer ingående: Jag gick ett Sam-program i Stockholm mellan 2009-2011. Jag hoppade av efter att ha avslutat andra året, och valde att läsa sista året på folkhögskola. Gick ut folkhögskolan med en 4. Efter detta kom jag, via en vuxen-syo på komvux, in på ett lärlingsprogram på gymnasienivå eftersom jag var under 20 år. Gick där 3 terminer för att sedan avsluta studierna. Har sedan dess arbetat inom bagar/restaurangbranschen. Nu är jag intresserad av att plugga på högskole/gymnasie/yrkeshögskola för att komma vidare yrkesmässigt och behöver råd från SYO. Betygsdokument jag innehar: Samlat betygsdokument från gymnasieskola 2009-2011, i betygsskala MVG-G Folkhögskolebetyg, 2011-2012, betyg 4 Samlat betygsdokument, tre terminer 2012-2013, lärlingsprogram, betygsskala A-E Har tidigare ansökt på antagning.se genom folkhögskolebetyget, men eftersom urvalsgruppen är liten är det svårt att komma in. Min fråga är därför: är det möjligt att slå ihop de två gymnasiedokumenten med varandra? Jag har läst alla grundämnen i och med folkhögskolan, men inte på gymnasierna i sig. Jag menar att jag har alla poäng och alla ämnen som krävs. Men de är spridda på olika papper. Som ni ser är detta krångligt och jag undrar vem jag kan vända mig till? Bor för tillfället utomlands, så mailadress/telefonnummer vore enklast i mitt fall. Tack på förhand för hjälpen! Ellen

    • Liselotte : Är du skriven i någon kommun i Sverige nu, när du bor utomlands?
    • Liselotte : Det är ju komvux i den kommunen där du är skriven/folkbokförd som utfärdar betygsdokument för dig.
    • Liselotte : Även om det vore så att du uppfyller alla krav, måste du ändå ansöka om utfärdandet av utbildningsdokument på komvux i den kommunen där du är skriven/folkbokförd.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Ellen,

    till yrkeshögskola kan du söka - och yh gör bedömning på "sammantagna meriter" - betyg + arbetslivserfarenhet + ibland också tester och inervjuer.

    Hela utbudet av yh utbildningar finns på www.yhguiden.se och du behöver inte prioritera - utan söker varje yh "i första hand". Så sök alla dem som du är intresserad av. Det är inte farligt att sedan lämna återbud, om du får ett bättre alternativ som du kan ta i stället.

    Ang. "slå ihop" betyg från gymnasiet och från folkhögskola - så är det tyvärr inte möjligt. Betyg och Omdömen kan man inte slå ihop. Det är olika utbildningsformer.

    Om du har omdöme från en folkhögskola om att du har Grundläggande behörighet, då har du Grundläggande behörighet. Ang. Särskild behörighet så är det olika, beroende på vad för kurser du behöver. Om du t.ex vill söka till Fastighetsmäklarprogrammet på högskolenivå och där krävs det godkänt betyg i Matematik C eller matematik 3 och om du inte har betyg eller omdöme i den kursen, då kan du läsa den nya kursen matematik 3 på komvux (t.ex på distans) och få det betyget och genom det få även särskild behörighet.

    Som sagt, man kan tyvärr inte slå ihop betyg från gymnasiet och omdöme från folkhögskolan.

    Om du vill komma in på högskola/universitet så måste du vara behörig. Det är första steget. Om du redan nu är behörig eller blir behörig, kan du komma in via HP-urvalsgruppen - göra högskoleprovet. Det känner du säker till själv redan, eller hur?

    Du bor utomlands. Vad som gäller om man vill göra högskoleprovet utomlands kan du läsa på www.studera.nu - som är högskolornas gemensam hemsida.

    Även om du bor utomlands, kan du få hjälp av en Studie- & yrkesvägledare i den kommunen där du i Sverige är skriven. Om du inte är skriven i någon kommun, vänd dig till den kommunen där du var skriven sist eller till den kommunen där du läste på komvux sist (om det är olika kommuner). Det är idag inte reglerat - vilken kommun som ansvarar för att ge dig studievägledning, om du inte är skriven i någon kommun i Sverige.

    Vi finns här och svarar på frågorna. Men det är ett öPPET FORUM där alla kan läsa frågor/svar. Så, om det är ngt. som du ej vill att vem som helst ska få läsa, maila syv på komvux i den kommunen du är skriven. Och om du inte är skriven någonstans, till den kommunen där du var skriven sist och till den kommunen där du studerade sist på komvux.