Markus

    Kan man slippa läsa ''Natur ämnena'' om man ändå ska byta linje till samhäll Jag ska byta linje till samhäll och går i tvån i Natur jag har tagit kontakt med rektorn och han sa att det är okej att jag byter linje men behöver gå om ett år och att vissa ämnen kan följa. Kan jag slippa läsa natur ämnena(fysik, biologi och matte) för att höja min chans till ett bättre betyg i de andra ämnena (svenska, engelska, idh mm). Jag måste också gå ut genomgå hela VT eftersom att det är fullt i samhälle just nu.

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Markus,

    jag undrar om det är viktigt för dig att behålla studiehjälp från CSN. Det är endast vid studier på gymnasiet på Heltid, som man har rätt till studiehjälpen. Vid deltidsstudier har man inte den rätten.

    För det andra så tänker jag på att det kanske inte går att byta sen... det är ju fullt på SA nu, varför skulle det finnas plats sen? rektor kan inte "sparka ut" en antagen elev för att anta en ny elev. Rektor kommer ta in dig "i mån av plats" - om plats sen finns... vilket vi hoppas att det kommer att göra men det kan på förhand inte garanteras.
    Och sist, men inte minst, tänker jag på att man lär sig någonting /förhoppningsvis/ när man går på lektionerna, vilket man kan ha nytta av senare.
    Råd som jag kan ge är att du lägger in en ansökan till åk1 till hösten 2018; detta kommmer inte att påverka dina möjligheter att byta och komma in i åk2, om plats finns och rektor tar in dig.
    Och prata med syv och/eller rektor eller med din klasslärare om hur dina studier ska se ut under våren. Om du kan tänka dig klara dig utan studiehjälpen från CSN, kan du givetvis missa vissa lektioner vilket kommer att klassas som skolk; men se om ni på skolan kan komma överens om någon "speciallösning"; de har du inte rätt att kräva, men många ggr kan rektor besluta om undantag i speciella situationer.
    Hälsningar och lycka till!

    Daniel SYV