Ornina
    Hej, jag går mitt första år på gymnasiet och har valt att gå hemspråk. Jag har nu gått i det men har bestämt mig för att kanske sluta. Jag undrar om jag kan sluta i det eftersom kursen ännu inte är slutförd. Om jag kan det vad blir konsekvenserna utav det?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ornina,

    jag kan inte svara på din fråga om vad konsekvenserna blir eftersom jag inte vet om du läser kursen som U-kurs, utöver heltid

    eller

    om den kursen ingår inom 2500 poäng inom ditt program - t.ex som ersättning för Moderna språk; eller som en kurs inom Individuellt val.
    Se i din individuella studieplan eller fråga SYV på din skola.

    Hemspråk/modersmål kan man läsa på olika sätt. Om den kursen ingår inom programmets 2500 poäng, kommer konsekvenserna bli rätt så tråkiga att hoppa av för att du

    1. har då fortsättningsvis inte rätt till Studiebideraget från CSN, för att du kommer att läsa på Deltid;

    + 2. du kommer inte kunna uppfylla kraven för examensbevis>> och kommer då inte bli behörig till eftergymnasiala utbildningar.

    Sedan att det är bra att kunna mer inom alla språk, är ju ännu en "sak" att ta hänsyn till... bättre språkkunskaper kan ge fördelar i arbetslivet framöver.

    Men, rent formellt, så måste du få reda på om du läser kursen UTÖVER DITT VANLIGA PROGRAM eller inom programmet. Och det kan inte jag veta som inte har sett ditt Individuella studieplan.

    bästa hälsningar

    ANNA