Hej Tina,

    "exakt samma kurser" går det inte att läsa eller göra prövning i för att de "gamla kurser" kan man inte längre läsa och möjlighet att göra prövning i dem upphörde 30 juni 2016.

    Man måste läsa eller göra prövningar i Motsvarande kurser. Men tyvärr så finns inte motsvarande kurser till alla gamla kurser. Vilka kurser har din son IG i ? det är, som sagt, inte säkert att det finns motsvarande kurser för alla kurser som din son har IG betyg i.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    reglerna som gäller för att uppnå behörighet till högskola för den som har Slutbetyg från 2010 eller senare kan man läsa på https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Slutbetyg-2010-och-framat/

    Och ja, man kan läsa andra kurser, men Meritvärde blir i så fall lågt. Min rekommendation är att först undersöka om någon eller några av hans IG-kurser överhuvudet taget möjligt att läsa upp. Om det inte är möjligt då måste han läsa andra kurser.

    Jag föreslår också att ni kikar på andra utbildningsalternativ än högskola, t.ex på Yrkeshögskola. saken är den att yrkeshögskola kan ta in obehöriga i "fri kvot".

    Det kan också finnas en annan möjlighet att bli behörig till högskola i Sverige - se på https://antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/En-annan-vag/ - här är det viktigt att man har minst 3-årig arbetslivserfarenhet på minst halvtid /och den arbetslivserfarenhet måste man ha skaffat sig efter det att man fyllde 19 år/.

    Att tänka på: är man behörig endast genom "reell kompetens", då Måste man tvunget göra Högskoleprovet; för att man annars ej har ngt. att konkurrera med om en utbildningsplats. Dock kan man komma in utan resultat på högskoleprovet - men endast till en utbildning där det står tomma /lediga/ platser och där kommer alla Behöriga sökande in i så fall.