Hej David,
    som reglerna är fastställda nu - så får man ta ut Slutbetyg fram till 1 juli 2020. Den möjligheten förlängdes förut... det fanns tidigare "dead-lines", men sedan blev det förlängd. Nu tror inte vi att det blir förlängt ännu en gång - men det vet vi inte säkert. Det är inte omöjligt att "dead-line" flyttas framåt ännu en gång.
    Men om du har möjlighet - ta ut ditt slutbetyg innan 1 juli 2020.

    Var har du sett att i gymnasieexamen får enbart nya gymnasiekurser ingå. Det borde vara info om gymnasieexamen från gymnasieskola; för att i examensbevis från komvux får "gamla kurser" ingå.
    Nu är det 2 år och nästan 3 månader kvar tills det inte längre blir möjligt att få ut Slutbetyg. Det är lång tid... sedan vet vi inte om det blir det "absoluta dead-linen" eller om det blir ännu en gång förlängt... som det skedde förut.
    ****
    En fundering som jag har - om du fick förut godkända betyg i matemaik A och i Kemin A så har du kunskaper i de kurserna; då kan du t.ex genom prövning få betyg i motsvarande kurser - Matematik 1 och Kemi 1, eller hur? Och om man glömde mycket och inte längre har kunskaper, vad är det de betygen i så fall värda, om man inte längre har de kunskaperna?
    ****
    Vilka regler som kommer att gälla eftr 1 juli 2020, kan vi idag inte vara säkra på. Rekommendetionen till alla dem som vill få "papper på sin gymnasikompetens" och som har "gamla betyg" - som t.ex Matematik A och Kemi A och som funderar på att ev söka till högskola i framtiden - vänd er till komvux i sin hemkommun och gör planering mot ett Slutbetyg och det snarast möjligt!

    Lycka till!

    ANNA

    • : Hej, På Skolverkets hemsida: https://www.skolverket.se/skolutveckling/studie-och-yrkesvagledning/val-och-vagledning/komvuxgy/slutbetyg-1.234395 står det: "Efter den 1 juli 2020 kan endast gymnasieexamen utfärdas för elever inom kommunal vuxenutbildning och i en sådan får enbart nya gymnasiekurser (Gy2011) ingå". Jag har inte många sådana kurser, men jag har beräknat att det kan ta mig upp 2 år att läs up min gymnasieexamen, och då gör jag nog lite prövningar efter det, så, vid den tidpunkten jag kommer att kunna få ut ett slutbetyg, kommer den inte att finnas mer. Som sagt, jag har inte många "gamla" kurser, men, jag det verkar som jag får nog läs up dem efter 1 juli 2020. :S. Mvh,
    • Liselotte : "deadline" får att som Senast få ut sitt Slutbetyg har flyttats fram förut... det fanns tidigare "absolut sista datum" men sedan har de flyttat fram det... alla regler kan ändras, visar det sig. Just nu gäller just "det" men det kan komma en ny ändring /i princip när som/ som förkastar de tidigare beslut... man vet, alltså, inte vad som kommer att gälla från 1 juli 2020. Det kan, som sagt, bli ändrat - och det blir i så fall inte för första gången som ändringar görs. :( Mitt råd till dig är att du tar ut ditt Slutbetyg från komvux så fort du kan. Det är fördelaktigare för dig att ta ut Slutbetyg än att läsa mot examensbevis.