Eva

    Min son gick ut för ett antal år sedan då man fick slutbetyg - han har inget, blev inte klar (har 1500p godkända) - men nu heter det examen. Han vill inte läsa Sv3, En6 och MA, kan han väl välja att ta ut ett slutbetyg?

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Eva,
    din son måste prata med SYV på komvux i den kommunen där han är folkbokförd. Jag hoppas det går bra och att han får svar att Rektor på komvux fattar beslut om att han kan läsa mot ett Slutbetyg.

    Så här krångligt är det:
    principiell möjlighet att läsa mot ett slutbetyg finns fram till 1 juli 2020; dock är Examensbevis - standard. Slutbetyg kan man få på Undantag (rektors beslut gäller).
    Regeln är den att man måste ha minst ett betyg satt i det gamla systemet, som inte kan omvandlas eller vars omvandling medför nackdel för den studerande.... Och det där med "nackdel" är en tolkningsfråga. Och tolkningen är det rektor på komvux som gör.

    Hoppas det kommer att gå bra för din son att få rektors beslut om Undantag!

    Vänligen

    L.

    Liselotte
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Eva,
    jag vill ge ett tips - din son kan titta i Tabell för utbyteskomplettering >>> - och om han ser att han har betyg i någon kurs som INTE nämns i Tabellen, och med det inte har någon motsvarande kurs - då betyder det att denna kurs inte kan omvandlas, eftersom det saknas en motsvarande kurs... och på så sätt har han rätt att läsa mot ett Slutbetyg.

    Men om det är så att alla kurser som din son har betyg i, nämns i tabellen /dvs har motsvarande kurser/ - då är det "bedömning" som Rektor får göra , rektor på komvux... för att "vars omvandling medför nackdel" ... är svårt att klart och tydligt påvisa...

    Personligen tycker jag att - eftersom de som ej får läsa mot ett slutbetyg, får "nackdel" på så sätt att de måste läsa extrakuser i svenska och engelska + det är mycket striktare sammansättning av kurser för Examensbevis, är det i sig en "nackdel"... men det är inte min bedömning som gäller, utan rektors /rektor på komvux i den kommunen där personen är folkbokförd/.

    Hoppas våra svar blir till hjälp!

    ANNA