Hej Mansoora!
    Tanken är att man får Gymnasieexamen efter 3 års studier på gymnasiet.
    På yrkesprogram läser man mot yrkesexamen.
    På högskoleförberedande program läser man mot högskoleförberedande examen.

    Oavsett program, läser man 2500 gymnasiala poäng, fördelade på 3 år.
    Man får betyg separat i varje kurs.
    I slutet av åk3 ser Studie- och yrkesvägledare på skolan, vem som har uppnått kraven för gymnasieexamen - och för dem förbereder Examensbevis.
    De övriga eleverna som tyvärr, inte uppnådde kraven för examen, får ett annat dokument - som heter Studiebevis. Man kan söka till komvux och få Examensbevis från komvux - så fort man uppnår kraven för gymnasieexamen.

    Mitt råd till dig är att du lyssnar noga på vad läraren i varje kurs säger och försöker följa alla instruktioner från lärarna och göra dina läxor och ge bra svar på proven och hemuppgifter. Du gör, helt enkelt, så gott du kan och kämpar på.
    I fall du inte uppnår kraven för examen, finns det möjlighet att komplettera på Komvux. Du får, alltså, flera chanser.
    Om du gör så gott du kan, gör du allt du kan och ingen kan kräva med av dig.

    Jag hoppas du fick svar på - i alla fall - en del av dina frågor.
    Önskar dig lycka till med dina studier!
    ANNA
    • : när man slutar 2500 p och bli behörighet för examen få man den meritvärde man behöver för universitet??
    • : eller av betyg som man fått från kurserna?!
    • : jag väntar på svaret
    • Anna : Om man uppnår kraven för gymnasieexamen, får man Examensbevis. Med examensbevis från högskoleförberedande program eller från yrkesprogram (men i så fall med godkända betyg i kurserna svenska 2 och 3 samt engelska 6) - har man Grundläggande BEHÖRIGHET till högskolestudier (och till yrkeshögskolestudier också) men Meritvärde räknas ut - utifrån de betyg man fick. Det är samma princip som när man söker till gymnasiet: man måste vara BEHÖRIG och sedan KONKURRERAR man med sina betyg om utbildningsplats. I fall man på gymnasiet får E betyg i alla kurser och inga meritpoäng - har man i så fall 10.0 i Jämförelsetal/Meritvärde. Med E betyg i alla kurser men med max i merit - får man 12.5 i Meritvärde. Har man A-betyg i alla kurser, har man 20.0 i jämförelsetal och sedan plussar man på i fall man har några meritpoäng. Har man inga meritpoäng blir Jämförelsetal=Meritvärde.
    Läs alla kommentarer