Asnak
    Jag har ett samlat betyg från 2011, läste samhällsekonomi.
    Jag har läst upp matte 1b 100p samt tog jag vård och omsorg 200p.

    Jag undrar om jag nu läster till ett slutbetyg försvinner vård och omsorg 200p eller kan jag räkna in poängen så at det blir 2350p eller måste jag läsa upp de ämnen jag fick IG ?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Asnak!

    Slutbetyg, även med "den nya förlängningen till 1 juli 2020" är fortfarande ett Undantag.

    Rektor på komvux måste fatta beslut att just du kan få Slutbetyg och slipper med det läsa mot Examensbevis. Det är ändå Examensbevis som är "standard" på komvux sedan flera år tillbaka.

    Du behöver därför få beslut från komvux i din kommun. Om komvux i din kommun (rektor på komvux) beslutar att du kan läsa mot ett Slutbetyg, gör du sedan PLANERING AV ETT SLUTBETYG tillsammans med SYV på komvux.

    Reglerna är många och krångliga. Ibland kan vissa undantag göras. Det är därför fördelaktigt att göra en ordentlig genomgång av betyg och en officiell Planering tillsammans med SYV på komvux.

    Jag känner annars inget förbud mot att ta in den kursen som du nämner i din fråga - in i ett Slutbetyg. Så, förhoppningsvis, kan du behålla de poängen. :)

    Lycka till med dina studier!

    Bästa hälsningar

    ANNA