Isac
    Hej! Jag tog studenten 2012 och på mitt betyg står det slutbetyg. Nu är det så att jag har ig i 300 poäng (läste 2500) och fattar det som att det borde vara ett samlat betygsdokument jag ska ha. Stämmer det? Kan min skola ha gjort fel vid mitt betyg och kan det ställa till det nu när jag ska söka utbildning till hösten?

    Mvh Isac

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Isac,
    om ditt Slutbetyg är från Gymnasiet (ej från Komvux) och från år 2012 - står reglerna på antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Slutbetyg-2010-och-framat. Och av info på sidan (länk ovan) framgår att du behöver ha godkända betyg i minst 2250 poäng, för att annars uppfyller du inte kraven för Grundläggande behörighet till högskolestudier.
    Vidare framgår det att du behöver uppfylla kraven för Grundläggande behörighet Senast 1 juli 2020.
    I ditt fall fattas det inte mycket, det fattas en liten 50 poängskurs godkänt betyg i. En 50 poängskurs kan man läsa på heltid på 2.5 veckor.

    Jag råder dig att snarast försöka skaffa dig godkänt betyg i en 50 poängskurs (som minst) men du kan givetvis läsa en normalstor kurs, á 100 poäng, eller göra prövning i en kurs.

    Tips!
    Ta kopian på ditt slutbetyg till syv på komvux i din kommun, där du är folkbokförd, och gör planering till sammans med komvux-syven.
    Mest vinner du på att försöka läsa upp just de betygen som du har betyget F i - i ditt Slutbetyg. du skriver inte exakt vilka kurser som du har F betyg i. Det är tyvärr inte alla kurser som går att läsa upp, utan endast de kurser som finns med i Tabellen för utbyteskomplettering.

    Liselotte