Emma
    Hej! Jag letar som en galning efter gymnasieskolor som erbjuder HV-Övriga hantverk mot smide. Jag använder de kanaler jag har för att sålla fram skolor men får hur jag än gör upp alla som har olika slags HV. Har ni något tips på hur jag kan få fram vilka skolor i Sverige som erbjuder denna utbildning?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Emma,
    det kan mycket väl vara så att gymnasieskolorna Kan ev hitta passande arbetsplats och "skapa" en utbildning - som Lärlingsutbildning där yrkesämnena läses på en arbetsplats (och teoretiska/kärnämnen - på gymnasieskolan). Så här svarar gymnasieskolorna /ibland/ när man frågar efter vilka yrken som är aktuella inom HV, Övriga hantverk: "Efter önskemål kan säkert Olika hantverk erbjudas, om praktikplatser finns".

    Är gymnasieskolorna i hela Sverige av intresse eller endast i någon del av Sverige? Är det guldsmed? silversmed? eller någon annan sort smed som är av intresse? Låssmed, kanske?

    Liselotte

    Låssmed och silversmed erbjuds, enligt våra uppgifter, på Malenagymnasiet >> i Sjöbo /i Skåne/.

    Däckeskolan/ Mjölbygymn>>. - erbjuder, så vitt vi vet, riksrekryterande Guldsmeds-utbildning;

    Finnvedens gymnasium - guld- och silversmed.

    Det kan hända att Lärlingsutbildningen i Uppsala och Malmö Lärningscentrum kan kanske erbjuda utbildningar till "smed" Om de hittar en arbetslats där eleven kan vara på praktiken (den obligatoriska APL som måste vara i minst 15 veckor, om eleven går en "vanlig utbildning").

    Praktiska gymn. i Uppsala - låssmed.