Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Christoffer,
    du kan efter matematik 1a läsa matematik 2a och sedan 3b och sedan 4;
    eller så kan du läsa matematik 2c och 3c och sedan 4.
    Varje mattekurs på gymnasial nivå är på 100 poäng, vilket motsvarar fem veckors studier på heltid.
    Egentligen är det c-spår som är inriktat på naturvenskap, så du kanske bör läsa matte 2c och 3c och sedan4.

    Om du har lätt för matematik, läs c-spåret som är det svåraste spåret: detta för att få så djupa kunskaper som möjligt och uppnå så högt betyg i matte 4 som möjligt (helst A-betyg).

    Men annars, formellt sett, så är det OK att läsa en kurs på varje nivå
    matte 1a eller 1b eller 1c
    och sedan matte 2a eller 2b eller 2c
    och sedan matte 3b ellr 3c
    på nivå 4 finns det bara en kurs.
    *** Det går alltså att gå lite olika "matte-vägar". Om man läser mot examensbevis, kan det finnas strikta regler om vilka kurser på nivå 2 och 3 som får ingå i examen. Men på nivå 1 får ingen kurs som helst ingå... Har man redan "gymnasiekompetens" och läser endast mattekurser - kan man läsa en kurs på varje nivå (vilken som helst); diskutera gärna även med SYV på komvux i din kommun.

    Vänligen
    Julia syv