Yanira
    Hejsan,

    Jag är jätte vilse när det gäller studier har även kontaktat gamla folkhögskolor jag har studerat på och har inte fått svar ifrån de.

    Jag studerade 2014 till 2015 på Åsa folkhögskola, allmän kurs följande:
    Svenska 1 + Eng 5 + Mate 1a + Sam1a1 + Historia 1a1

    Samt på Vårdinge folkhögskola på Distans 2016 följande:
    Naturkunskap 1a1 och Religionskunskap 1

    -------------------------------------------------------------------------------------------------
    Sedan började jag jobba för att jag var trött på skolan och ville arbeta.
    Jag har börjat studera just nu på KOMVUX på distans via min hemkommun (upplands Väsby) NTI skolan.
    Där jag studerar SVENSKA 2.

    Vad är rätt och vad är fel, man kan väl inte blanda folkhögskola och komvux tillsammans, snälla kan ni hjälpa mig jag förstår ingenting.

    Jag tänker framöver så att jag inte fortsätter att plugga upp ämne via KOMVUX när det är helt fel.

    Jag vill studera till högre studier högskolestudier. Jag vill studera till Sjuksköterska vilket motsvarar högskolebehörighet samt Naturkunskap 2, Matematik 2a och Sam 1a1+1a2.

    Jag har även tänk att studera till paralegal på Phi där det krävs Särskilda förkunskaper är minst E eller godkända betyg i Svenska 2 (tidigare B), Matematik 2 (tidigare B), Engelska 6 (tidigare B) samt Samhällskunskap 1 (tidigare A), eller motsvarande kunskaper.

    Jag tänker framöver om jag ska fortsätta ansöka studier via Komvux för att komplettera eller hur ska jag egentligen göra?

    Om jag till exempel vill ha högre betyg i ex: svenska 3 och engelska 6 är det via Komvux som jag ansöker till högre behörighet eller via en annan folkhögskola som erbjuder distans för de andra ”behörigheterna” till ex: Svenska 3 och Engelska 6.

    Snälla kan ni hjälpa mig med denna fråga så att jag inte studerar på fel sätt?!?

    Jag är även medveten att om jag söker till högre studier behöver jag även göra högskoleprovet.

    Min fråga var mer om jag gör rätt med hur jag gör just nu?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    skolpersonal har mycket att göra, därför kan deras svar på dina mail dröja.

    Allmänt gäller:
    folkhögskolorna ger Omdöme, inte betyg.

    Omdöme om Grundläggande behörighet sätter de "en sort betyg" på - en siffra upp till max 4.0 och med den siffran konkurrerar man om plats på högskola/universitet.
    Om man inte uppnår Grundläggande behörighet, så är det svårt att få någon sort "dokument" från en folkhögskola - du kan då kanske få ett dokument om att du "under den här... perioden... läste på skolan".

    Du kan söka till en eller flera folkhögskolor, på nytt. du kommer då in med de KUNSKAPER du har skaffat dig - på olika sätt: genom studier i olika skolformer, självstudier, arbetslivs- och livserfarenhet. Normallt sett, läser man i 3 år på en Allmän kurs på en folkhögskola för att uppnå Grundläggande behörighet och få omdöme om det.
    Har man goda förkunskaper, kan man få det på kortare tid; som snabbast - på ett år.

    Vänligen
    ANNA