Josefine
    Hej,

    Hur bred är socialantropologi programmet på su? Menar, på ett ungefär - vad kan man jobba med? Jag vill gärna jobba med att hjälpa människor i utsatt situation och kommer inte in på socionom. Kan man bli liknande med socialantropologi kandidaten i bagaget?
    • Liselotte : Det finns många yrken som PÅ OLIKA SÄTT liknar socionom-yrken, ex. på sådana "liknande yrken" är bl a: Studie- och yrkesvägledare, fritidsledare, kriminalvårdare, polis, fritidspedagog, fritidsledare, lärare, sjuksköterska /kanske med specialisering inom psykiatri/, och man kan också läsa kurser eller program som innehåller kurser i psykologi, pedagogik och sociologi... Exakt vilket yrke som passar dig bäst, beror på vad just du menar när du säger att du vill "att hjälpa människor i utsatt situation".
    • Julia : Kika gärna på https://www.yhguiden.se/utbildning/solleftea-larcenter/socialadministrator-skelleftea-reveljen - distansutbildning till Socialadminisratör.

    4 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej Josefine,

    Vad man kan jobba med beror även på vad man väljer att specialisera sig i. Under kandidatprogrammet i socialantropologi på SU läser man ett breddningsår där man väljer ett eller två andra ämnen som du vill breda din utbildning med. Här är valmöjligheten stor - du kan läsa psykologi, sociologi, biologi, ekologi, historia, ekonomi, filosofi  etc. Sista terminen skriver du även en kandidatuppsats i ett ämnen som du väljer själv (men som är antropologiskt relevant). På socialantropologiska institutionens hemsida kan man läsa om vad några tidigare studenter nu jobbar som:
    - ansvarig för relationsteamet på Läkare Utan Gränser och har som sitt uppdrag att samla in pengar från företag, privatpersoner och stiftelser;
    - handläggare på Migrationsverket;
    - på Sidas Humanitära enhet med ansvar för humanitärt bistånd med inriktning på flyktingfrågor och samarbete med FN:s flyktingkommissariat UNHCR;
    - redaktör på Svenska kyrkans informationsavdelning;
    - ansvarig för administrativa och konsulära frågor på en ambassad;
    - kris- och beredskapssakkunnig (i utrikesdepartementets jourverksamhet);
    - antropolog på Boverket;
    - utredare inom olika kommunala verksamheter.

    Med utbildning i socialantropologi i bagaget kan man arbeta med social hållbarhet, miljöpsykologi och lärandemiljöer genom observationer och intervjuer ( fråga ut och "studera människor") - inom en mängd olika organisationer, ex. på arkitektbyråer.
    Mycket beror också på vilka Övriga kvalifikationer man har, ex. vilka språk man kan och vilka tidigare livserfarenheter man har med sig - ex. om man under längre perioder bott i ett annat land; ex. på vad man kan jobba som är då bl a inom FN-tjänsten ex. som Junior Professional Officer med placering i Sverige eller utomlands, ex. kan man arbeta med information kring HIV-frågor. Och här >>> kan du läsa om vad Emelie arbetar med - hon har, förutom socialantropologi även studerat företagsekonomi och konst vetenskap.

    Daniel SYV

    Hej, kika gärna på >>framtid.se/yrke/socionom där det ges ett antal exempel på "liknande yrken", ex. Kriminalvårdare> och Stödpedagog>.

    Du kan också kika på vad Yrkeshögskola har att erbjuda. ex. finns det en yrkeshögskoleutbildning Vägledare inom funtionshinder.

    Ex. finns det en distansutbildning till Stödpedagog>> och en >>>distansutbildning till Integrationspedagog som startar till hösten 2018 och är sökbara nu;

    annars finns det många "bundna" till olika studieorter yh-utbildningar - ex. i Nyköping, yh till Behandlingspedagog>>>.

    Alla yh inom område "hälsa- och sjukvård samt socialt arbete" som har planerade starter hösten 2018 - kan du se i listan på yhguiden.se/resultat?Education.text

    Att man söker till yrkeshögskola påverkar inte andra ansökningar - till andra yrkeshögskolor, högskolor/universitet, folkhögskolor eller privata skolor. Det är separata ansökningsförfarandena, som sker oberoende av varandra. På så sätt kan man få flera platser och kan i så fall bestämma sig och välja sen. Det finns också exempel på när folk läser flera utbildningar samtidigt - ofta är det då en av utbildningarna som är på deltid/distans... eller båda utbildningar är på deltid eller på distans. Det är inte förbjudet att läsa några olika utbildningar samtidigt men man måste ha tid och ork för det!

    SYV-besökare SYV

    Hej,
    LiU ges ett kandidatprogram som heter Samhälls- och kulturanalys och ibland kan vissa av dessa studenter faktiskt får denna typ av tjänster, som ofta socionomer brukar få, om de bygger på med studier i socialrätt. Se gärna info på liu.se/utbildning.
     Det är ett samhällsinriktat program men inte en enda kurs är inom ämnet socialt arbete vilket socionomprogrammets alla kurser är. Det är alltså stor skillnad på vad man lär sig. Socionomerna får ju dessutom verksamhetsförlagd utbildning och tränas in i professionen genom personlig professionell utbildning (PPU). Jag tycker det är väldigt viktigt att vara noga med att informera om skillnaderna och vilka problem som kan uppstå om man ska söka regelrätta socionomtjänster, allt för att inte ingjuta falska föreställningar om framtida arbetsliv.

    Undersök också möjlighet vad gäller AU, alternativt urval, ex. till socionomprogrammet på Ersta Sköndal Bräcke högskola kan man, förutom att söka endast med betyg, söka även via alternativt urval processen.
    Här behöver sökanden dock ha behörigheten som krävs men det är inte snittet på betyg som ger plats utan hur sökanden kvalificerar sig i processen.

    Bifogar här >>>>> länken till hemsidan och under rubriken Att söka via alternativt urval/intervjukvot kan du läsa hur den processen går till.

     AU - alternativt urval kan finnas på vissa lärosäten under vissa antagningsomgångar; varje högskola/universitet bestämmer själva om de ska ha AU eller inte.

    Med vänliga hälsningar
    www.esh.se/utbildning

    Saga SYV

    Hej ! Jag fick nu svar från en sakkunnig - var god läs nedan:

    Hej, jag rekommenderar en utbildning som de har på Högskolan Väst. Den heter Socialpedagog. Då kan man ex jobba som kurator, men inte med myndighetsutövning. Detta då det inte ingår någon juridik i den utbildningen. Sedan har ju Folkhögskolorna utbildning till Behandlingsassistent.

    Med vänlig hälsning

    S.