g

    Jag fick studieomdöme på 4 men gjorde dåligt ifrån mig på högskoleprovet. Jag kollade upp statistiken om att vid första antagning HT19 att det lägsta som blev antagen hade 3 på BF kvoten. Men andra antag inte visat nåt. Hur vet man om man bli antagen?

    • : Om man kollar på antagningsstatistiken för utbildningen "Socialpedagogiskt arbete inom funktionshinderområdet" så ser man att lägsta antagningen i kvot BF vid första antagningen var 3.0, men vid andra antagningen står det "*". * innebär att alla behöriga sökande inom kvoten har blivit antagna.
    • Ludmila : Kontakta gärna Antagningsgruppen på just det lärosäte där du kollar antag.statistik - det är krångligt på vilket sätt antag.statistik redovisas; och framöver - i framtiden, alltså, kan det ändå bli annorlunda, t.ex om antal utbildningsplatser förändras och så beror det också på hur många sökande det blir i varje kategori... Bäst svar om hur du bör avläsa och tolka antag.statistik är det Antagningsgruppen på lärosätet (just den skola) som kan ge dig.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej G!
    antagningsgränser som var förut  - behöver inte stämma framöver... antagningsstatistiken ger "viss fingervisning" men hur det blir framöver är det ingen som vet.
    Om det tidigare kom in sökande med 3.0 i omdöme i BF-urvalet, då har du som har 4.0 en god chans att komma in. Att du har lågt resultat på högskoleprovet betyder inget alls,när du prövas i BF-urvalet eller i andra betygsgrupper.
    Vi hoppas du kommer in; vi håller tummarna!
    Samtidigt som du söker till socialpedagogutbildningen på universitetet, kan du kanske också kika på "motsvarande" eller "liknande" utb inom fokhögskola och yrkeshögskola.
    Exempel på några yrkeshögskoleutbildningar kan du se i listan på Yhguiden.se/resultat?Education.text=socialped