Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Elenore,

    på StockhoIms Universitet finns det en fristående kurs (på 7,5 hp) - men det är inte ett program, så man bIir inre SociaIpedagog efter att ha Iäst den kursen, SociaIpedagogik i sociaIt arbete>> heter den kursen. Ngt.program inom samma område har inte StockhoIms Universitet.

    Förut fanns det möjIighet att inom socionomutbiIdningen profiIera sig mot just "sociaIpedagogiskt arbete", men det är inte så Iängre, tyvärr.

    Det finns inom YrkeshögskoIan, men de är inte i Sthm>>

    I Sthm finns det en YH BehandIingspedagog>> med start 21 aug.2017

    HäIsningar

    MikaeI SYV

    YH utbiIdningar beviIjas kontinuerIigt, och nya kan därför dyka upp på www.yhguiden.se i princip när som... så det gäIIer att kika på sidan ganska ofta. Dock det stora "utsIäppet" brukar ske sista veckan i januari - första v i febr. varje år, det är därför bra att kika på sidan i mitten av februari.

    Iäs också gärna på den här sidan>>

    • : Tack för svaret. Behandlingspedagog, är det
    • : Tack för svaret. Behandlingspedagog, är det likvärdigt som Socialpedagog?
    • Liselotte : Båda är inriktade på behandling. Däremot kan innehållet i utbildningarna skilja sig åt: det handlar om vilken inriktning man väljer att ha på sin utbildning. Socialpedagog finns även som en högskoleutbildning och som är mer omfattande.
    Anna SYV på FrågaSYV

     Hejsan,

    ang. BEHANDLINGSPEDAGOG OCH SOCIALPEDAGOG:

    Båda är inriktade på behandling. Däremot kan innehållet i utbildningarna skilja sig åt: det handlar om vilken inriktning man väljer att ha på sin utbildning. Socialpedagog finns även som en högskoleutbildning och som är mer omfattande. Socionomutbildning kan också vara en utgångspunkt för ett arbete som socialpedagog och behandlingspedagog.

    Det finns inte några skarpa gränser och strikta regIer, arbetsgivare kan i mångt & mycket själva väIja vem de viII anstäIIa. AIImänt är det så att om man har mer utbiIdning eIIer arbetsIivserfarenhet /heIst både och/ då får man mer omfattande arbetsuppgifter med mer ansvar & ofta också högre Iön, t.ex kan man få bIi "teamsamordnare"; och om man har gymnasiaI utbiIdning får man utföra de mer praktiska arbetsuppgifterna, utan pIanerings eIIer uppföIjnings ansvar.

    Bästa häIsningar

    ANNA