Katarina
    Hej, jag står att välja mellan två program på högskolan, vad är skillnaden mellan samhällsanalys i Örebro och organisation och ledning i arbete och välfärd inriktning socialt arbete? Jag har kollar upp dem och det skiljer sig en del mellan vilka kurser man läser. I samhällsanalys läser man sociologi 90 hp och i Organisation och ledning läser man 90 hp socialt arbete. Vad är skillnaderna? För man kan ju jobba med ungefär likadana saker efter examen. Bör man välja det program man tycker verkar roligast?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Katarina,

    att välja det programmet som för dig känns roligare och/eller mer passande - är en mycket god idé.
    Eftersom de utbilndingar och yrken som du är intresserad av - inte faller under regledare yrken >>, dvs ingen Legitimation eller särskild Certifikat/Diplom krävs... då är det fritt fram för arbetsgivare att anställa vem de vill. Och vem varje enskild arbetsgivare vill anställa - kan inte på förhand fås fram... De arbetsgivare som du ska jobba för, kanske ännu inte är arbetsgivare idag... de företagen eller organisationer som du ska jobba för kanske ännu idag inte finns.
    Det är också möjligt att du vill starta eget företag och bli din egen arbetsgivare.

    Du har jämfört utbildningarna på egen hand, vilket är jättebra. Du kan också ta kontakt med studievägledare på varje av de utbildningar. Dock är problemet här att i fall det är Olika studievägledare, då kommer troligtvis varje av dem tala "för" sin egen utbildning (inte av ill-vilja, men utifrån det faktum att hen vet mest om sin egen utbildning och ofta mycket mindre eller t o m ingenting alls om de andra utbildningar)... det är alltså ofta rätt svårt att få en kvalificerad och objektiv jämförelse mellan olika utbildningar.
    Vad som komplicerar "det hela" - är också det faktum att utbildningarnas innehåll kan - under resans gång - ändras. Reglerna kan ändras; nya rön kan också göra att man vill föra in nya kurser eller förändra innehåll i de befintliga kurserna... därför kan man inte vara helt säker på exakt vad man ska läsa inom programmen.

    Som sagt, jag tycker att söka i första hand till det programmet som verkar vara roligast just för dig - är en mycket bra idé. Sök dock i andra hand - det andra programmet. Sök för övrigt flera alternativa utbilndingar och du kan också söka utbildningar inom olika skolformer - samtidigt och oberoende av varandra, kika på www.yhguiden.se - yrkeshögskoleutbildningar och på KKU - konst och kulturutbildningar /för att "vidga perspektiv" och "påminna sig själv" om att det inte endast inom högskola/universitet som roliga utbildningar kan finnas/.