Hej Maryam,
    börja gärna med att kika på framtid.se/yrke/sociolog där ett antal exempel finns på var man kan arbeta som utbildad sociolog.

    Du frågar också "vart kan man vända sig om man vill har hjälp att få ett arbete förutom arbetsförmedlingen?" Och det är en mycket bra fråga! Jag vill också få svar på den.
    Det jag kan tänka mig att Bemannings- och Rekryteringsföretag kan man registrera sig hos...
    men sedan finns det nog inte så mycket mer hjälp att få än att söka jobb på egen hand. Fråga också på Arbetsförmedlingen vad de kan rekommendera att man vänder sig - förutom AF, alltså.

    På AF´s sida Platsbanken - hittar jag idag, den 1 aug2019 endast en annons på "sociolog" - den här https://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Platsbanken/annonser/23380149 - men det känns inte som att det är just med sociolog-utbildningen som de söker en person att anställa, utan med "någon utbildning" och som vill ta ett uppdrag från 1 sept till 15 nov, (alltså 2,5 månader - men det är kanske bra att börja med någonting; all arbetslivserfarenhet är bättre än ingen).