Zayn

    Hej! Jag undrade vad skillnaden mellan sociologiprogrammet, statsvetarprogrammet och politices programmet är. Hur skiljer sig jobbutbudet bland dem?

    • Vägledare : Se vilka kurser som ingår, om valbara kurser eller terminer ingår, om möjlighet ges till utlandsstudier inom programmet (om det intresserar dig); fråga studievägledare på de programmen. Men pga yrken inom de kunskapsområden som intresserar dig är icke-reglerade (i alla fall för det mesta) så är det svårt att ge klara svar om "jobbutbudet". Det finns inte heller ngn jobbgaranti, alltså med vilken utbildning som helst kan man ändå, tyvärr, bli arbetslös. Mycket handlar om var dina Intressen och styrkor ligger och hur mycket jobb du är beredd att lägga ner på dina studier och hur flexibel du är när du söker jobb (t.ex om du är beredd att flytta långt och/eller hoppa mellan deltidsjobb, korta anställningar och olika projekt).