Evelina
    Hej! Jag är sugen på att söka in på socionomprogrammet eller medicinsksekreterare, men har bara engelska A (tog studenten 2005). Kollar jag på vad som krävs för att vara behörig så står det engelska 5. Behöver jag läsa engelska 5 innan jag söker eller är jag behörig ändå?
    Jag skrev denna fråga innan, den engelska jag menade var engelska 6 och inte 5! Är jag behörig till utbildningar med engelska 6 som krav när jag bara har engelska A?
    • : Hej Evelina! Nu har jag inte koll på allt till 100% men jag vet lite iaf. Du är tyvärr inte behörig till utbildningar med engelska 6 som krav, när du inte ens läst kursen. Jag skulle råda dig att läsa kursen via komvux och på sådant sätt komplettera för högskolan. Lycka till!
    • Anna : Tack Maja för din kommentar! Det är helt rätt att i fall det krävs Eng6 och man har EngA, då är man inte behörig. Att söka läsa en kurs på komvux är en mycket bra idé!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, Evelina!

    Engelska 6 = Engelska B

    Engelska 5 = Engelska A

    Så om du har godkänt betyg i EngA, och behörighetskravet är Eng6, då behöver du läsa (eller göra prövning) i en högre kurs i engelska än den som du läste på gymnasiet.

    Till Yrkeshögskola (Medicinsk sekreterare) kan man söka och komma in utan att ha full behörighet, därför råder jag dig att söka även om du ej är fullt behörig.

    Till högskola (Socionom) kan man ej komma in som obehörig men så vitt jag vet så ingår inte Engelska i Särskild behörighet till Socionomutbildningen. Om du sedan innan har Grundläggande behörighet och även uppfyller kraven för särksild behörighet - är du i så fall behörig och kan bli antagen.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till!

    ANNA