Amira

    Hej Jag har tagit studenten nyligen, och har inte sökt till universitet, men nu när jag vill söka och vet vad jag ska söka till, så har jag väldigt stor panik, för jag vet inte hur och vad som behövs för att jag ska kunna komma in i socionom programmet, jag har inte heller så bra betyg och känner att jag måste antigen komplettera ämne eller ta andra kurser för att höja mina betyg och få chans att komma in i socionom programmet, men vad är det jag behöver ta för kurser, ? hur vet jag om mina betyg tar in mig till programmet, det känns väldigt krångligt för mig, jag behöver någon slags plan på hur jag ska börja och vad jag ska söka till oxh göra för att kuna söka till socionom programmet och fö chans att komma in?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Boka tid med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Ta med dina gymnasiala betyg (du borde ha fått Examensbevis eller Studiebevis när du slutade på gymnasiet) till möte med SYV-en. Mötet kanske ni kan ha digitalt, t.ex via Skype, eller telefon.
    Det du behöver få svar på från SYV-en på komvux är:
    - har du grundläggande behörighet till högskolestudier redan nu? Om inte - vad fattas.
    - har du särskild behörighet till socionomprogrammet? Om inte - vad fattas.
    - har du några meritpoäng redan nu? Om inte - vilka kurser komvux i din kommun kan erbjuda som skulle ge dig meritpoäng.
    Man utgår från de betygen du har och från vad komvux i din kommun kan erbjuda för kurser och gör en studieplan som du sedan följer. Sådan planering råder vi att göra tillsammans med SYV på komvux (i den kommunen där du är folkbokförd).

    Hänvisning: om meritpoängen för dig som har eller läser mot examensbevis - var god se gymnasieguiden.se/informeras/merit