Julia
    Jag ska snart börja söka in till högskola/universitet inför hösten. Och är intresserad av både socionom och beteendevetare.
    Kommer söka in till båda programmen, men vet ej vad jag ska lägga först.
    Mitt mål är att senare kunna jobba som kurator.
    Själva beteendevetarprogrammets utbildning verkar intressantare tycker jag. Jag vill inrikta mig på psykologi, då jag tycker det är väldigt intressant.
    Men jag tänker att socionom utbildningen kan vara ett smartare val. Jag har fått för mig att det är lättare att få jobb som socionom, än som beteendevetare. Eftersom man kan jobba inom ungefär lika saker.
    Borde jag välja beteendevetare eller socionom i första hand?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Julia!

    Jag skulle göra så här:

    välja Socionom i första hand och Beteendevetare i andra hand.

    Om du kommer in på Socionom, kan du efter termin 1, se om du orkar med fler studier (och i så fall kan du söka fristående kurser på deltid - upp till halvtid, samtidigt som du läser på Socionomprogrammet). Man får läsa på högskola på upp till 150% av studietakt.

    Socionomutbildningen kan man inte sätta ihop själv - av fristående kurser, men beteendevetenskaplig utbildning (t.ex Kandidat) kan man sätta ihop själv.

    De flesta som jobbar som Kurator - är i grunden Socionomer.

    Oftast behöver man någon form av påbyggnad efter Socionom, för att få jobb som Kurator. Om du samtidigt som du läser till Socionom läser även fristående kurser inom Beteendevetenskap - är du mer meriterad när du är klar med din Socinomutbildning än de som "bara" läste till Socionom.

    Så skulle jag tänka om jag var "i dina skor".

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA