Tova
    Hej!
    Jag har nyligen flyttat till en annan stad och börjat studera socionomprogrammet där, men tycker inte det känns helt rätt. Det är ett väldigt brett yrke men jag är väldigt inställd på att jobba som kurator eller liknande, de andra delarna av yrket tror jag verkligen inte passar mig. Jag har även tyckt att logoped verkat intressant, eftersom det också handlar om att hjälpa människor med svårigheter. Vad jag har sett skiljer sig inte kurator och logoped så mycket ifrån varandra gällande lön och arbetsmarknad, men vill ändå fråga vilket yrke som är säkrats gällande detta? Det som drar mig mot logoped är också att det inte verkar lika psykiskt påfrestande, men vill som sagt kunna hitta jobb och även känna att jobben kommer finnas kvar i framtiden. Dessutom kommer jag behöva flytta igen om jag väljer att plugga till logoped istället eftersom den utbildningen inte finns här. Jag är väldigt intresserad av psykologi, hur människor kommunicerar med varandra och att hjälpa andra så jag tror båda hade passat mig. Vilket yrke känns som ett smartare val?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Tova,

    du förlorar inget på att söka till logopedutbildningen, men samtidigt fortsätta läsa på socionomprogrammet. Om du sedan kommer in på logopedutb., kan du i så fall fatta beslut då. Även om du har höga betyg, kan man inte garantera att få plats på utbildningen för man konkurrerar ju om platsen och även antal utbildningsplatser kan ex. minska eller de som kommer att söka i framtiden kanske har högre betyg ... det vet man inte på förhand.
    Om du kommer in på logopedutbildningen, vilket du i så fall får veta mitt i sommaren - har det gått ännu några månader och du vet då ännu mer om hur pass bra du trivs på socionomprogrammet och du kan då fatta beslut som blir "mer rätt" för dig (detta om du kommer in på logopedutb, så att säga).
    Det finns ingen anledning för dig att avstå från att söka logopedprogrammet och t om på flera olika lärosäten; och nästa fråga blir då - om att flytta (har du möjlighet att få bostad i en stad där logopedprogrammet ges? - får du fundera över också).

    Läs gärna på https://www.framtid.se/yrke/logoped och https://www.framtid.se/yrke/socionomyrken - intressant i sammanhanget är bl.a att Logoped är "ett yrke" trots att man kan ha olika specialiseringar; men "socionom" är "flera yrken", Socionomyrken.

    Socionomprogrammet ger, precis som du själv skriver, en "bred utbildning" som förbereder till massvis med olika arbetsmöjligheter - både inom socialtjänsten, inom skolväsendet och inom sjukvården.
    Ang. "psykiskt påfrestande" så beror det på hur "tålig" du är men även på vilken arbetsplats du "hamnar" på, så att säga... För ett tag sedan fick en fråga från en utbildad socionom som bad om tips på var hen ska söka jobb för att slippa "allt elände" som hen skrev som hen dagligen konfronterades med på jobbet (berättelser om svåra människo-öden) som hen inte längre orkade med; vad jag kan minnas gav vi tips att kika på yrke/adoptionskonsult