Angelika
    Hej!

    Jag hade i princip bestämt mig för att söka in till socionom till hösten men nu har jag efter mer research förstått att det kanske inte är det bästa för mig. Jag vill studera i Sverige men sen flytta till England eller ett annat euperiskt land för att bosätta mig och jobba. Jag har förstått att jag kan få min examen översatt så att socionom skulle funka på så vis, men det jag vill jobba med helst är mer mot mänskliga rättigheter. Jag har tänkt lite på adoptionskonsult eller organisations arbete som UNICEF, sida osv. Det andra programmet jag nu har blivit intresserad av är Internationella samhälls­vetar­programmet, inriktning globala studier. Jag tänker att det skulle kunna vara mer rätt just också för det är en internationell utbildning och jag vill jobba internationellt. Dock känns det safe att bli socionom just för man får mer av en titel.

    Vad hade du rekommenderat mig att välja?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    Socionom är en Svensk yrkesexamen; man gör praktik inom socionomprogrammet på den svenska social-tjänsten och vad just den utbildningen och den titeln är "värda" utomlands, är upp till de utländska arbetsgivare... det kan vi inte här på Fråga SYV svara på.

    Jag tänker också på att man kan vara anställd av en svensk arbetsgivare men bo utomlands och jobba "på distans" eller på ambassaden eller konsulatet (som är "svensk mark" trots att de finns utomlands). Så, vem din arbetsgivare blir - en svensk eller utländsk - beror på...

    Vill du jobba med just Mänskiga rättigheter - är juridiska kunskaper viktiga att ha. Se om du hittar program som just heter "mänskliga rättigheter", t.ex.

    De Internationella programmen är klart att föredra framför de "typiska svenska" program, som socionom är - om man vet att man vill bo utomlands; för att oftast har man utländska eller "internationella" arbetsgivare, om man bor utanför Sverige.