Ayda

    Hej , Jag behöver eran råd. Jag känner mig helt hopplös. Eftersom jag studerar i folkhögskola och det finns ett snack som jag hörde från andra är; Nästan o möjligt att man hamnar socionomutbildning gennom folkhögskola omdöme . Även om man har den högsta omdöme som  4...? Snälla jag behöver eran hjälp. Jag har tappat mitt hopp. Jag vet inte hur jag kan öka mitt chans, jag vet inte vad är det som bäst för mig? Många frågor och jag hittar inte den rätta svar..!

    mvh

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Gör högskoleprovet! Sök till socionomprogrammet på alla orter där programmet ges. Titta också på andra utbildningar. Det är de råd vi kan ge. Lycka till!

    Studie- och yrkesvägledare
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ayda,
    att man inte kan komma in på socionomprogrammet ens med 4.0 i omdöme från en folkhögskola är inte riktigt sant. Exempelvis - vid antagning till VÅRTERMINEN, enligt info om Antagningsstatistik för Socionomprogrammet (Umeå universitet) - kunde man komma in med 3,5 i BF urvalsgruppen.

    Socionomprogrammet ges på många olika orter. Var god se listan på studera.nu/jamfor-utbildning/?q=socionom. Större chans brukar det vara att komma in till våren, alltså om man gör ansökan från mitten på september till mitten på oktober. Anledning tros vara för att det är färre som söker (pga gymnasieeleverna får sina examensbevis i juni och söker därför till hösten).