Linn
    Hej, jag är utbildad socionom (med huvudämne socialt arbete) och vill kunna arbeta med rekrytering, personalfrågor. Tyvärr har jag inte sociologi som huvudämne, vilket verkar underlätta för vidare studier.
    Jag vet inte vad som är bästa vägen att gå för mig. Jag funderar på att läsa fristående kurser i arbetsrätt, organisation, men vet ej om detta faktiskt kan leda till ett arbete med hyfsat lön?
    • : Ett sätt att jobba med rekrytering är att starta eget och då bestämmer du själv vilken utbildning du behöver och du kan anställa personer som har - enligt dig - rätt utbildning.

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Linn! Kika gärna på info som finns i yrkespresentationen /rekryterare

    Svårt att ge råd, eftersom rekryteringsarbete ser väldigt olika ut på olika företag och organisationer; ofta är Rekrytering endast en liten del i arbetsuppgifterna, som för övrigt innehåller diverse ”personalarbete”: betala ut löner, planera för intern utbildning (fortbildning), ge stöd till cheferna i personalärenden och även administration kring datasäkerhet på företaget där man är anställd som ”personalare”.

    Eftersom yrken inom det område som du är intresserad av är icke-reglerade, bestämmer varje arbetsgivare själv vilka kvalifikationer hen värdesätter. Och olika arbetsgivare kan tänka väldigt olika.

    Studie- och yrkesvägledare
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Linn,
    med personalfrågor kan man arbeta på väldigt många olika sätt: arbetsrättsligt, psykologiskt (konflikthantering); lönebildande (som lönekonsult) eller med "personalvård" i form av aktiviteter för "teambildning" och/eller fortbildningar.
    På små företag är det inte ovanligt att en och samma person gör allt detta, inklusive också att administrera och betala ut löner.
    På större företag och i organisationer är det olika personer som gör olika saker inom "personal-hantering" och då kanske man endast kan jobba med rekrytering av personal; men det finns inte några strikta regler om vilken utbildning man ska ha.
    Det vi vet (hur det ser ut idag): olika arbetsgivare gör olika - vissa anlitar externa konsulter som har goda vitsord, som ofta också har lång arbetslivserfarenhet inom samma bransch som företagat är verksam inom; andra låter chefer inom den egna organisationen sköta rekryteringen; att ha en person på företaget/organisationen som är anställd som just "rekryterare" är ovanligt.

    Tips! hitta personer som idag jobbar med det som du i framtiden vill jobba med och fråga dem hur de gick tillväga (vilken utbildning och vilken tidigare arbetslivserfarenhet de har).

    Vänligen
    Julia syv