Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Manel;
    socionomprogrammet kräver att du har Grundläggande behörighet + Särskild behörighet: godkända betyg i matematik 2 och samhällskunskap 1b.

    Grundläggande behörighet kan man uppnå på många olika sätt; mitt råd är att du tar alla dina tidigare betyg och går pratar med studie- och yrkesvägledare på komvux.

    Att du är undersköterska är jättebra; både undersköterska och socionom hör till de så kallade "människovårdande yrken" - så du har bra grund inför ditt framtida jobb efter socionomprogrammet, men vad gäller formell behörighet, så går det inte utifrån att du är "undersköterska" säga om du har behörighet till socionomprogrammet och i fall du inte har den - exakt vilka kurser du behöver läsa (för att det beror helt på vilken tidigare utbildning du har).

    Vänligen

    Julia syv