Sara
    Hej!

    Jag är utbildad socionom och har jobbat många år med människor i behov av stöd. Sedan tio år tillbaka jobbar jag på Arbetsförmedlingen. Jag tycker om att jobba med människor, gärna administrativt, men känner att jag vill börja fördjupa mig mer. Har funderingar på arbete inom Hr och funderar på att söka någon YH utbildning typ Hr-assistent på Nti. Är det något som ni rekommenderar mig att satsa på. Jag är med eten om att det inte slår lika högt som en högskoleutbildning men med tanke på min socionom utbildning hoppas jag att det kam räcka som en komplettering?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,
    om du menar den här utbildning>> så är det komvux-utbildning, på gymnasial nivå. Jag är nästan säker på att du ej får studieplats pga du är mycket överkvalificerad, har för mycket tidigare utbildning. Den här är utbildning för dem som har Grundskolekompetens. Det är t o m svårt för folk att komma in, som har gymnasiekompetens; och du har högskolekompetens.

    Komvux har begränsade resurser och måste, enligt Vuxenutbildningsförordningen, prioritera personer med "kort tidigare utbildningsbakgrund". Du har lång tidigare utbildningsbakgrund. Du kan söka utbildning men jag blir extremt förvånad om du får studieplats på den.

    ***

    De utbildningar som är YH-utb, dvs ges inom yrkeshögskola kan man se på www.yhguiden.se

    Jag kan inte idag se att det finns någon YH-utbildning, riktad mot arbete med personalfrågor, tyvärr.

    ***

    Frågan är om du vill läsa på heltid eller om du vill fortsätta jobba och läsa på deltid/distans vid sidan av ditt arbete. Alla högskolekurser och program kan du se på www.studera.nu som är högskolornas gemensam hemsida.

    Ett anant alternativ är att prata med din chef och fråga om din arbetsgivare kan erbjuda dig fortbildning inom din anställning.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA