Sara
    Hej!

    Jag är intresserad av att jobba som socionom internationellt, efter socionomutbildningen vill jag läsa ett masterprogram som antigen mänskliga rättigheter eller freds och konfliktstudier för att kunna jobba för FN eller någon internationell organisation, är detta möjligt? Kan man gå tillväga såhär?

    3 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Se hur behörighet beskrivs på de masterprogram som du är intresserad av. Problemet är att man inte kan veta säkert vilka program på avancerad nivå som kommer att finnas om några år och hur behörighet till dem kommer att se ut, därför kan vi inte ge svar på din fråga. Testa kontakta studievägledare och utbildningsansvariga på de masterprogram som finns idag.

    Studie- och yrkesvägledare
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,
    för behörighet till utbildningar på avancerad nivå (magister- och master) räcker det med kandidatexamen = 3 års studier på grundnivå på högskola/universitet.
    Socionomprogrammet går ut på 3,5 års studier. Om du vet att du vill söka till masterprogram, varför läsa en termin extra "i onödan" och dessutom inom "fel" kunskapsområde /eftersom socionomprogrammet handlar inte om mänskliga rättigheter eller freds och konfliktstudier..? Det känns som att det finns andra utbildningar som passar bättre in i dina framtida planer.

    När det gäller behörighetsfrågor, behörighet till viss utbildning/kurs, rekommenderas det i första hand kontakta det lärosäte/den undervisningsinstitution som ger utbildningen i fråga.

    Det är lärosäten som ger masterutbildning i Freds- och konfliktstudier eller Mänskliga rättigheter, som avgör vilka som kommer att bedömas som behöriga.

    Det är därför bäst att kontakta just de lärosäten. De kan vidare också svara på vilken som är den mest lämpliga grundutbildningen för att läsa vidare till master inom dessa ämnen.
    Kontakta ex  Institutionen för freds- och konfliktforskning vid Uppsala universitet.

    För att finna andra lärosäten (och respektive utbildningsinstitution) som utbildar inom Freds- och konfliktstudier eller Mänskliga rättigheter, sök efter dem på www.studera.nu (som är högskolornas/universiteternas gemensam hesida) eller på www.antagning.se som är en sida där man gör ansökan till högskoleutbildningar i Sverige.

    Vänliga hälsningar
    ANNA

    SYV-besökare SYV

    Hejsan,

    Socionomprogrammet borde ge behörighet till många masterprogram inom ämnesnära fält. Man kan ta ut 2 examina efter en genomgången socionomutbildning. En kandidatexamen efter termin 6 och c-uppsats samt själva yrkesexamen efter termin 7, när man har uppnått 210 hp.

    Om man väll läsa en master inom Freds och konflikthantering eller inom område Mänskliga rättigheter så måste man se vad just den mastern kräver för förkunskaper. Det finns ett antal olika masterprogram på olika universitet och det kan se olika ut ang. vilken behörighet de kräver. Därför måste hen som vill studera, vända sig till respektive företrädare för respektive program för att få ett korrekt svar.

    Lycka till!!

    Med vänlig hälsning
    SYV