Riham
    Hej! Det är så att jag vill bli socionom och läser i nuläget upp kurser på yrkesomvårdnadsprogrammet men jag vet inte vad jag måste vara behörig i till att söka, alltså vad som är obligatoriskt och inte, då jag närmar mig 2 500 poäng snart men vet inte riktigt om alla kurser i studieplanen är obligatoriska. Läser för närvarande upp Matte 1A, Vård och omsorg 2, samhälle 1a1 och 1a2, naturkunskap 1a1, engelska 6, svenska 2, psykiatri 1, psykologi 1, och indiv val modersmål. Vilket av dessa kurser är de ok att ha f i ? Kan jag ansöka på universitet/högskola utan fullständiga betyg eftersom jag läser upp?

    3 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Riham!

    Socionom - är ett yrke som kräver högskoleutbildning.

    Till alla högskoleutbildningar krävs det Grundläggande behörighet + Särskild behörighet till just Socionom är godkända betyg i Matematik 2a alternativt 2b alt 2c och Samhällskunskap 1b (alt 1a1 + 1a2).

    Grundläggande behörighet får du genom examen från gymnasiet som inkluderar godkända betyg i svenska 2, 3 och eng 6.

    Om du läser på Komvux, räcker det med 2400 poäng för ta ut Examen. Om du läser på gymnasiet, så är det minst 2500 poäng som du måste ha betyg i.

    Man kan ha några F (max 10% av poängen) men inte i vilka kurser som helst. Utan godkänt betyg i Matte 1 kan man inte få examensbevis. Godkänt betyg i svenska 2 (och sedan även i svenska 3) behöver du för Grundläggande behörighet till högskolestudier. Likaså - i engelska 6.

    Godkända betyg i Samhällskunskap 1a2 och 1a1 behöver du för Särskild behörighet till just Socionomutbildningen. Du behöver också godkänt betyg i Matte 2.

    Jag vet inte hur jag ska tolka din fråga om möjlighet att söka till universitet/högskola "utan fullständiga betyg eftersom jag läser upp". Man måste till högskola ha Grundläggande behörighet (alltid, till alla utbildningar) + till många utbildningar är det också krav på särskild behörighet. Man måste ha både grundläggande och särskild behörighet, annars får man svar OBEHÖRIG när man söker till högskola.

    Däremot till Yrkeshögskola kan man komma in som obehörig. Bättre är det att försöka bli behörig men YH kan göra undantag.

    Titta gärna på yrkeshögskoleutbildningar: Behandlingspedagog, Integrationspedagog, Synrehabiliterare och så hittar du hela utbudet på www.yhguiden.se

    Vänliga hälsningar

    Liselotte Syv

    Liselotte
    • : jag menade att om jag just nu läser upp behörigheterna och förväntas kanske bli klar efter att jag söker antagning, går det ändå bra och söka om jag inte än är klar pga att jag läser upp? Och angående vad jag måste vara behörig i är både särskilda och grundläggande obligatoriska eller finns det undantag om jag behöver mer tid för att kunna betygsättas i den kursen/behörigheten? Eller ska jag bara söka nästa gång istället, är det ingen idè
    • Julia : Jag kommer nu att skriva ett nytt svar till dig - svar på din kommentar.
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan!

    Till högskola måste man alltid ha grundläggande behöriget och till de utbildningar som kräver även Särskild behörigeht - då måste man även ha den. Din utbildning (Socionom) kräver Särskild behörighet & då måste du ha godkända betyg i alla de kurserna som krävs både för Grundläggande & för Särskild behörighet.

    Du måste söka till högskola senast 15 april 2016 och sedan kan komplettera med betyg fram till 20 juni 2016. Om du inte skickar bevis till Antagning.se på att du har godkända betyg i alla kurser som krävs så att Antagning.se får dem senast 20 juni, får du besked OBEHÖRIG.

    Om du planerar få godkända betyg i alla kurser som krävs innan mitten på juni i år, bör du söka innan 15 april, tycker jag. Men om det inte finns någon chans att du blir behörig, då är det ingen mening med att söka - då läser du på och söker till nästa antagningstillfälle. Så råder jag dig att göra.

    Du kan samtidigt söka till någon yrkeshögskoleutbilding. Man söker helt separat till högskola och yrkeshögskola. Sedan om du t.ex påbörjar någon yrkeshögskoleutbildning men under utbildningens gång söker och kommer in på Socionom - då kan du i så fall byta från en yrkeshögskoleutbildning till en högskoleutbildning. Du försämrar inte dina chanser att komma in på högskola, om du läser på yrkeshögskola.

    Vänliga hälsningar

    Julia Syv

    • : så jag kan alltså ansöka obehörig men måste ha skickat in betygen senast 20 juni? Vad för slags bevis ska jag skicka in, och när senast måste jag ha skickat in dem till antagning.se? Från och med vilket datum kan jag söka och varför är det bättre att jag söker tidigare än 15 april?
    • Mikael : Jag ska nu svara på din kommentar i ett nytt svar.
    Mikael SYV på FrågaSYV

    Ansökningperiod till högskola är 15 mars till 15 april om utbildning börjar till hösten och du kan söka 15april, men inte den 16- de då blir det för sent.

    Bevis på att man blir behörig är godkända betyg på den kurser som krävs.

    Datum att skicka komplettering beror på om du skickar betygskopior med pappersbrev eller om du scannar in och laddar upp betygen.

    i praktiken så får man betygen senast 10juni för att sen stänger skolorna för sommaren och lärarna går på semester. Det är svårt att få betyg mellan 10-19 juni.

    • : hur vet jag vilket datum jag senast kan skicka in komplettering om det är via post? måste då iaf vara efter 10:e juni isåfall antgligen? ska jag då skicka in min individuella studieplan? Måste mina poäng ligga på eller mer än 2 500 poäng när jag ansöker till högskolan mellan 15 mars och 15 april, alltså INNAN jag skickar in komplettering på det jag måste vara behörig i ?, eller måste poängen när jag ansöker men inte är behörig i grundläggande o särskilda ändå ligga på minst 2 500 ?
    • Mikael : Du måste skicka ditt Examensbevis. Och om du har några betyg på separata dokument utanför examensbeviset, skicka även dem. Datum: skicka så fort du kan!